Geschreven door: Barry Eichhorn

Zoek slimmer en efficiënter met Generatieve AI van Google

In de afgelopen 25 jaar heeft Google, door vele technologische veranderingen heen, Google Search continu opnieuw uitgevonden en uitgebreid. Zij hebben de kernsystemen voor informatiekwaliteit zorgvuldig verfijnd om je te helpen het beste van het web te vinden. Zo is er een kennisbank opgebouwd met miljarden feiten over mensen, plaatsen en dingen, zodat je betrouwbare informatie razendsnel kunt krijgen.

 

Nu kan Search, dankzij generatieve AI, meer dan je ooit had gedacht. Je kunt alles vragen wat je wilt of nodig hebt – van onderzoek tot planning en brainstormen – en Google regelt het voor je. Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuw Gemini-model, aangepast voor Google Search. Dit model combineert Gemini’s geavanceerde mogelijkheden, zoals meervoudige redenering, planning en multimodaliteit, met onze eersteklas zoeksystemen.

 

Snel antwoorden met AI Overviews #

Soms wil je snel een antwoord, maar heb je geen tijd om alle benodigde informatie zelf te zoeken. Search doet het werk voor je met AI Overviews. Mensen hebben AI Overviews al miljarden keren gebruikt via het experiment in Search Labs van Google. Google heeft ontdekt dat mensen met AI Overviews meer gebruik maken van Search en meer tevreden zijn met hun resultaten. Vanaf 14 mei 2024 is AI Overviews uitgerold voor iedereen in de VS, met meer landen die binnenkort volgen. Met AI Overviews bezoeken mensen een grotere diversiteit aan websites voor hulp bij complexere vragen. De links in AI Overviews krijgen meer kliks dan wanneer de pagina als traditionele zoekresultaten zou verschijnen. Advertenties blijven zoals altijd verschijnen in toegewezen slots op de pagina, met duidelijke labels om organische en gesponsorde resultaten te onderscheiden.

 

Pas je AI Overview aan #

Binnenkort kun je je AI Overview aanpassen met opties om de taal te vereenvoudigen of gedetailleerder te maken. Dit kan bijzonder handig zijn als je nieuw bent met een onderwerp, of als je iets wilt vereenvoudigen voor de nieuwsgierigheid van je kind. Deze update komt binnenkort naar Search Labs voor Engelse zoekopdrachten in de VS.

 

Stel je meest complexe vragen #

Met de meervoudige redeneringsmogelijkheden van het aangepaste Gemini-model zal AI Overviews helpen bij steeds complexere vragen. In plaats van je vraag op te splitsen in meerdere zoekopdrachten, kun je je meest complexe vragen stellen, met alle nuances en kanttekeningen die je in gedachten hebt, in één keer. Bijvoorbeeld, misschien zoek je een nieuwe yoga- of pilatesstudio die populair is bij de lokale bevolking, handig gelegen is voor je woon-werkverkeer en ook een korting biedt voor nieuwe leden. Binnenkort kun je met slechts één zoekopdracht iets vragen als: “Vind de beste yoga- of pilatesstudio’s in Amsterdam en toon details over hun introductieaanbiedingen en looptijd vanaf Amsterdam Centraal station.”

 

Plan vooruit #

Naast het vinden van het juiste antwoord of informatie voor een complexe vraag, kan Search je ook helpem met plannen. Met planningsmogelijkheden direct in Search kun je hulp krijgen bij het maken van plannen voor alles wat je nodig hebt, te beginnen met maaltijden en vakanties. Zoek bijvoorbeeld naar “Maak een 3-daags maaltijdplan voor een groep dat eenvoudig te bereiden is,” en je krijgt een startpunt met een breed scala aan recepten van het web. Als je iets wilt aanpassen, kun je eenvoudig om aanpassingen vragen, zoals het vervangen van het diner door een vegetarisch gerecht. Google search past dan je maaltijdplan aan. Je kunt je maaltijdplan snel exporteren naar Docs of Gmail. Maaltijd- en reisplanning zijn nu beschikbaar in Search Labs in het Engels in de VS. Later dit jaar voegt Google aanpassingsmogelijkheden en meer categorieën toe, zoals feesten, date night en workouts.

 

AI-georganiseerde resultatenpagina #

Wanneer je op zoek bent naar nieuwe ideeën, kan het veel werk kosten om inspiratie te vinden en al je opties te overwegen. Binnenkort, wanneer je op zoek bent naar ideeën, zal Search generatieve AI gebruiken om met je te brainstormen en een AI-georganiseerde resultatenpagina te maken die het verkennen eenvoudig maakt. Je zult nuttige resultaten zien, gecategoriseerd onder unieke, door AI gegenereerde koppen, met een breed scala aan perspectieven en inhoudstypen. Voor Engelse zoekopdrachten in de VS zul je binnenkort deze nieuwe AI-georganiseerde zoekresultatenpagina zien wanneer je op zoek bent naar inspiratie – te beginnen met dineren en recepten, gevolgd door films, muziek, boeken, hotels, winkelen en meer.

 

Maak een video met behulp van AI #

Zoeken is zoveel meer dan alleen woorden in een tekstvak. Vaak gaan je vragen over de dingen die je om je heen ziet, inclusief objecten in beweging. Dankzij vooruitgangen in videobegrip kunnen we visuele zoekopdrachten naar een geheel nieuw niveau tillen, met de mogelijkheid om vragen te stellen met video. Misschien heb je een platenspeler gekocht bij een kringloopwinkel, maar werkt hij niet wanneer je hem aanzet en het metalen stuk met de naald beweegt ongecontroleerd. Zoeken met video bespaart je de tijd en moeite om de juiste woorden te vinden om dit probleem te beschrijven, en je krijgt een AI Overview met stappen en bronnen om het probleem op te lossen. Zoeken met video zal binnenkort beschikbaar zijn voor Search Labs-gebruikers in het Engels in de VS, en we zullen dit in de loop van de tijd uitbreiden naar meer regio’s. Dit is slechts een glimp van hoe de Google Search opnieuw wordt vormgeven – waarbij het allerbeste van Search gecombineerd wordt met de geavanceerde mogelijkheden van het Gemini-model.

 

Meer weten of hierover sparren? Neem contact met ons op.