Optimaliseren van campagnes is een belangrijk onderdeel van het resultaat van een Google Ads campagne. Het is essentieel om de ROI te maximaliseren en onnodige kosten te verminderen. Eén van de manieren om dit te bereiken binnen Google Ads is het uitsluiten van mobiele apps als plaatsingen voor je advertenties. Dit kan handig zijn binnen Performance Max-campagnes. Automation en machine learning zijn een belangrijk onderdeel van deze campagne echter sommige punten willen wil je als marketeer nog controle op hebben. In dit artikel bespreken we waarom en hoe je mobiele apps kunt uitsluiten van je Google Ads-campagnes.
Waarom mobiele apps uitsluiten? #
Het niet vertonen van je advertenties binnen apps die onderdeel zijn van het Google netwerk kan om verschillende redenen voordelig zijn:
- Kosten: Door niet-relevante plaatsingen zoals bepaalde apps uit te sluiten, vermijd je verspilling van je advertentiebudget aan klikken die niet tot conversies leiden. Mensen die op een mobiele app actief zijn op hun telefoon kunnen namelijk gemakkelijk per ongeluk op je advertentie klikken. Wellicht herken je dit zelf ook wel dat je met je duim per ongeluk een advertentie aanklikt. Dat maakt voor de gebruiker niets uit maar voor jou als adverteerder kost deze klik geld.
- Relevantie: Veel mobiele apps trekken een algemeen publiek dat mogelijk niet relevant is voor jouw specifieke product of dienst.
- Betrokkenheid: Gebruikers in apps zijn vaak minder geneigd om interactie aan te gaan met advertenties, aangezien ze gefocust zijn op de appinhoud.
- Controle over merkuitstraling: Sommige apps zijn misschien niet in lijn met het imago dat je voor jouw merk wenst te behouden.
Wanneer mobiele apps uitsluiten? #
Het uitsluiten van mobiele apps in Google Ads campagnes is belangrijk voor performance max campagnes, video en display campagnes. In Performance Max-campagnes, waarbij Google automatisch de beste plaatsingen zoekt om doelen te bereiken, biedt het uitsluiten van bepaalde apps extra controle om ervoor te zorgen dat de automatisering niet ten koste gaat van je budget . Het vermijden van apps die bekend staan om lage betrokkenheid of die irrelevant zijn voor het aangeboden product of dienst, kan de algehele effectiviteit van de campagne verbeteren en onnodige uitgaven verminderen.
Hoe mobiele apps uit te sluiten in Google Ads #
Het proces om mobiele apps uit te sluiten in je Google Ads campagnes is vrij eenvoudig:
Stap 1: Login en klik op weergave alle campagnes #
Log in op je Google Ads-account en selecteer alle campagnes. Dat doe je door in het linker menu op all campagnes te klikken
Stap 2: Ga in het linker menu naar het kopje content #
Wanneer je op content hebt geklikt krijg je rechts een tabel te zien met uitsluitingen.
Stap 3: Klik op uitsluitingen bewerken #
Je kan hier kiezen om het uitsluiten van plaatsingen op drie verschillende niveau’s toe te voegen: account, campagne of advertentiegroep. In de meeste gevallen kiezen we hier voor account. Tenzij je een groot bedrijf bent met hoge budgetten die merkbekendheid als doel heeft en juist in apps vertoond wilt worden. Google Ads biedt ook de mogelijkheid om hele categorieën van apps uit te sluiten. Dit gaat het snelste. Je klikt opApp-categorieën en sluit je alle 140 (op het moment van schrijven) app categorieën uit. Je moet ze allemaal aanvinken zodat je er aan de rechterkant 140 hebt staan. Let op: soms moet je het pijltje klikken op een categorie open te klappen waardoor je alle categorieën ziet.
Stap 4: Opslaan en uitsluitingen bekijken #
Wanneer je op opslaan hebt gedrukt dan krijg je alle uitsluitingen onder elkaar te zien. Wil je in de toekomst toch bepaalde plaatsingen niet meer uitsluiten dan kan je op dezelfde manier als hierboven de uitsluitingen weer afvinken in de lijst.
Tips met uitsluitingen #
Door plaatsingen uit te sluiten kan je de campagne gerichter sturen en budget besparen. Voor accounts met kleinere budgetten die als doel omzet of leads hebben adviseren wij om App plaatsingen altijd uit te sluiten om budget te besparen. Het strategisch uitsluiten van mobiele apps in Google Ads, vooral binnen Performance Max-campagnes, kan aanzienlijk bijdragen aan het verbeteren van de effectiviteit van je advertenties. Door plaatsingen te beheren, zorg je ervoor dat je advertentiebudget effectiever wordt besteed, wat leidt tot betere resultaten en een hogere ROI.
Begin vandaag nog met het verfijnen van je campagnestrategie door niet-presterende apps uit te sluiten. Toch liever met een specialist praten? Neem contact met ons op en loop samen met een expert door de stappen.