Geschreven door: Amber van Saase

Wat Performance Max kan betekenen voor jouw bedrijf

Wat Performance Max kan betekenen voor jouw bedrijf: Google Ads is een onmisbaar kanaal in de digitale marketingstrategie van bedrijven. Dankzij het enorme netwerk van Google Search, Display, Youtube en Discovery, kun je je doelgroep overal bereiken. Maar Google Ads blijft ook innoveren. Vroeger moest je aparte campagnes maken voor elk kanaal. Sinds enige tijd is er een nieuw campagnetype geïntroduceerd genaamd Performance Max. Met dit type campagne bereik je de doelgroep via een effectieve cross-channel campagne. Performance Max is bedoeld als aanvulling naast je andere campagnes.

 

Je kunt het zien als een soort vangnet dat het overige verkeer binnenhaalt. Zorg dus dat je minimaal een andere (search) campagne aan hebt staan. De Performance Max werkt anders niet optimaal, omdat het waardevolle informatie van je andere campagnes moet gebruiken. Performance Max is ideaal voor bedrijven die streven naar maximale zichtbaarheid en conversies op verschillende kanalen. Toen dit campagnetype net op de markt kwam, werkte het vooral goed voor e-commerce bedrijven. Intussen heeft het algoritme echter genoeg geleerd om ook voor leadgeneratie bedrijven goede resultaten te behalen.

 

De verschillende kanalen #

Performance Max is dus 1 campagne die op verschillende kanalen adverteert. Hieronder lees je per kanaal hoe Performance Max werkt:

Zoekadvertenties: Performance Max komt laat advertenties zien in het zoeknetwerk. Google gaat zelf voor jou op zoek naar de meest relevante zoektermen. Deze voeg je dus niet handmatig toe, zoals bij een gewone zoekcampagne. Wel kun je Google sturen door veelgebruikte zoekwoorden op te geven.

Display advertenties: Performance Max kan ook display advertenties beheren. Hiervoor upload je tot 20 afbeeldingen, die op verschillende websites in het Google Display Network worden getoond. Hierdoor kun je een breder publiek bereiken met visuele advertenties, en mensen bekend maken met je product.

Video advertenties: Performance Max ondersteunt ook video advertenties via YouTube en andere videoplatforms. Je kunt tot 5 video’s via YouTube uploaden zodat Google kan testen welke het beste werkt. Heb je zelf geen video’s? Dan maakt Google zelf een video op basis van de foto’s die je hebt ingediend.

Shopping advertenties: Als je een Google Merchant Center account hebt, kun je ook adverteren via Shopping. Je kunt je feed gemakkelijk in de campagne koppelen. Heb je geen Merchant Center kun je deze gewoon leeg laten. Google Ads neemt dan Shopping niet mee in je Performance Max campagne.

 

Best practices voor Performance Max #

Performance Max is in zijn complexiteit erg gevoelig voor fouten. Hierom is het belangrijk om de campagne goed op te zetten. Neem daarom onderstaande best practices goed door:

  1. Maak gebruik van remarketing lijsten. Voor dit campagnetype geldt; hoe meer informatie hoe beter. Remarkting lijsten zijn voor dit type campagne heel belangrijk om het algoritme een juiste sturing te geven. Door de observatie functie weet het algoritme van Google welke gebruiker type belangrijk is voor jouw bedrijf.
  2. Voeg je merknaam toe als uitsluiting als je ook gebruik maakt van branded search campagnes. Anders kan het namelijk gebeuren dat je Performance Max verkeer wegneemt van je zoekcampagne. Door deze goedkope clicks lijkt het alsof je Performance Max beter werkt dan het daadwerkelijk doet, omdat dit verkeer anders via je Branded campagne was binnengekomen. Het uitsluiten doe je in de aanvullende instellingen van de campagne.
  3. Houd het simpel. Veel accounts hebben genoeg aan een enkele Performance Max campagne. Je kunt dan per productcategorie een aparte itemgroep maken. Een uitzondering hierop is wanneer je verschillende producten verkoopt met uiteenlopende marges. In dat geval kun je beter een Performance Max campagne opzetten met een hoog ROAS doel en een met een lager ROAS doel.
  4. Geef de campagne tijd om te leren. Juist omdat Performance Max zo uitgebreid is, heeft het een langere leerperiode dan andere soorten campagnes. Laat je campagne daarom in ieder geval 6 weken lopen, voordat je de eerste resultaten analyseert. Indien je in de tussentijd toch aanpassingen maakt, duurt het leerproces alleen maar langer.
  5. Als de campagne uit de leertijd is, controleer dan geregeld je componenten. Kijk naar welke producten, koppen, beschrijvingen en afbeeldingen het goed doen. Onderdelen die het minder goed doen kun je aanpassen, vervangen of pauzeren.
  6. Bekijk de Plaatsingen van Performance Max campagnes in Rapportages. Hiervoor navigeer je naar Rapporten – Vooraf gedefinieerde rapporten (dimensies) – Overig – Plaatsing van Performance Max – campagnes. Je krijgt dan een rapport overzicht van waar je campagnes worden laten zien. Eventueel kun je een ongewenste plaatsing uitsluiten in de instellingen van de campagne.

 

Nadelen van Performance Max #

Toch is Performance Max (nog) niet perfect. Er is namelijk weinig informatie beschikbaar over wanneer je advertenties vertoond worden. Daarnaast heb je minder controle over wie je advertentie te zien krijgt. Zoals genoemd kun je wel doelgroepen of remarketinglijsten toevoegen, maar Performance Max kan ook hierbuiten targeten. Wanneer je je performance max campagne helemaal juist en volledig hebt ingevuld, zul je optimale resultaten behalen. Als je echter de campagne niet juist afstemt, zul je weinig resultaten zien. Daarnaast heeft een Performance Max meestal meer budget nodig dan een andere soort campagne.

Kortom, Performance Max kan een krachtige tool zijn om je online marketingdoelen te bereiken. Het is echter belangrijk om je campagne juist af te stellen. Bij BE Digital staan we klaar om je te helpen bij het plannen, opzetten en beheren van Performance Max-campagnes om je bedrijf naar nieuwe hoogten te brengen. Neem contact met ons op voor meer informatie.