Voor 2020 hadden de meeste mensen nog nooit van het woord “Metaverse” gehoord. Inmiddels is de metaverse een stuk populairder en beginnen steeds meer mensen interesse te krijgen welke mogelijkheden marketing in de metaverse te bieden heeft voor de toekomst. BE Digital is niet stil blijven zitten en zocht uit wat de metaverse is en hoe je hier als bedrijf op kan inspelen. In deze blog nemen wij de meeste gestelde vragen door.
Wat is de Metaverse?
De metaverse is een digitale wereld. Het bestaat uit online netwerken van virtuele driedimensionale werelden. Gebruikers van de metaverse krijgen er een gevoel alsof je in een wereld leeft die lijkt op zoals we deze kennen in de realiteit. De wereld binnen de metaverse van speelt zich voor iedereen synchroon en in realtime af. De metaverse wordt ook wel gezien als de volgende fase van het huidige internet. Waar het internet nu nog vaak tweedimensionaal is verandert dit naar een driedimensionaal. Net zoals social media het gewone internet hebben veranderd voor het gewone internet.
Hoe ziet de Metaverse eruit?
De metaverse is een oneindige grote (toekomstige) virtuele wereld die alle andere virtuele subwerelden met elkaar verbindt. In de metaverse kunnen mensen elkaar ontmoeten, bijvoorbeeld om elkaar te leren kennen, te netwerken, nieuwe vaardigheden te leren, relaties op te bouwen, producten en diensten te leveren, samen te werken, te ontspannen, te gamen, te shoppen en te consumeren. Een gebruiker van de toekomstige metaverse kan het ene moment er voor kiezen om naar een virtuele plaats te gaan die een bepaald thema heeft, om vervolgens snel over te steppen naar een plaats waar een specifieke activiteit plaatsvindt
Waarom is de Metaverse interessant voor marketeers?
De metaverse biedt marketeers een kans om doelgroepen in een nieuwe dimensie te bereiken. De metaverse breidt de digitale voetafdruk van klanten uit en biedt zo een geheel nieuwe kijk op hun acties en behoeftes.
Hoe kunnen bedrijven geld verdienen doormiddel van de metaverse?
Van mogelijkheden om digitale merchandise onder de aandacht te brengen tot het aanbieden van virtuele sessies en pop-up evenementen, bedrijven kunnen de metaverse op dezelfde manier gebruiken als veel belangrijke onderdelen van de echte wereld.
Welke bedrijven zitten er in de Metaverse?
Hoewel we spreken over de metaverse in zijn toekomstige staat, zijn er bedrijven die bijdragen aan het bestaan ervan, zowel nu als in de toekomst. Enkele bedrijven die momenteel “in” de metaverse zitten zijn:
- Facebook (Meta)
- Niantic
- Epic Games
- Apple
Bij dit lijstje worden echter veel nieuwe bedrijven elke dag toegevoegd.
Hoe kan mijn bedrijf zich voorbereiden op de toekomst van marketing in de Metaverse?
De metaverse is, in zijn eenvoudigste vorm, een virtuele wereld en community. Bedrijven kunnen zich voorbereiden op de toekomst van marketing in de metaverse door stappen te ondernemen om zich te verdiepen in de mogelijkheden en actief opzoek te gaan naar kansen en toepassingen die van waarde kunnen zijn.
Conclusie: Metaverse voor Marketeers
De metaverse zoals Matthew Ball en Mark Zuckerberg dit beschrijven zal nog even op zich laten wachten. Echter moeten bedrijven en marketeers niet aan de zijlijn blijven zitten wachten tot het zover is. De eerste toepassingen voor bedrijven om hun doelgroep te bereiken in de Metaverse zijn al in ontwikkeling. Wacht daarom niet te lang!
Ben jij benieuwd op welke manier de metaverse interessant kan zijn voor jullie bedrijf? Bij BE Digital denken we graag met je mee!