Wat is Metaverse?

In deze blog introduceren wij de metaverse, analyseren wat het betekent en kijken naar zowel de huidige als de toekomstige uitdagingen en kansen. Daarna worden de verschillende manieren voorgesteld waarop marketeers de metaverse de komende jaren kunnen gebruikek en hoe zij hun voet tussen de deur kunnen krijgen van deze nieuwe ontwikkeling.

Wat is de Metaverse?

Technologie is voortdurend in beweging en daardoor ook marketing. De evolutie van de metaverse is slechts één recente ontwikkeling in de wereld van de technologie, maar wel één die een enorme impact zal hebben op de menselijke ervaring zoals we die kennen. Hoewel digitale marketing de voorbije decennia heel wat vooruitgang heeft gekend, is de metaverse er eentje die veel bedrijven en marketeers heeft doen struikelen. Hoe kunnen ze de metaverse in hun voordeel gebruiken?

De metaverse is bedacht door Matthew Ball, een durfkapitalist en schrijver en vervolgens door Zuckerberg verder opgepikt. De metaverse is een online wereld waar mensen elkaar kunnen ontmoeten om elkaar te leren kennen, te netwerken, nieuwe vaardigheden te leren, relaties op te bouwen. Ook biedt de metaverse de mogelijkheid om producten en diensten te leveren, samen te werken, te ontspannen, te shoppen en te consumeren.

Eenvoudiger gezegd, de metaverse is een hypothetische versie van het internet die online 3D virtuele omgevingen ondersteunt. Dit gebeurt via personal computing (een actueel voorbeeld is het online spel Second Life), virtual reality headsets, en augmented reality headsets.

Er zijn al spellen zoals Roblox en Fortnite die de basis vormen voor wat velen beschouwen als de toekomst van de metaverse. In deze spellen lopen virtuele avatars rond die kunnen bewegen binnen een virtuele omgeving en communiceren met andere spelers. Ook bieden deze spellen de mogelijkheid om in-game producten aan te schaffen, zoals kleding en decoratieve accessoires die ervoor zorgen dat de ervaring wordt gepersonaliseerd.

Metaverse en NFT: Hoe zijn ze verbonden?

Een NFT, of non-fungible token, is een digitaal bewijs van eigendom dat niet kan worden vervangen of gekopieerd doordat het is opgeslagen op de blockchain. De meest voorkomende vormen van NFT zijn momenteel digitale kunst en afbeeldingen. Echter, binnen de metaverse, kan een NFT andere vormen aannemen en een belangrijke rol gaan spelen.

Volgens Morgan Stanley, de multinationale investeringsbank, hebben NFT’s het potentieel om een markt van 56 miljard dollar te worden tussen nu en 2030. Hoe? Allemaal dankzij de vraag die de metaverse zal creëren. Met de toename van virtuele avatars, zal de vraag naar virtuele mode omhoogschieten.

De behoefte om jezelf te personaliseren binnen de digitale ruimte is onmiskenbaar en mode is een van de makkelijkste manieren om dat te doen. Kijk maar naar het succes van de spellen als Fortnite en Roblox.

Hoe zal de metaverse marketing beïnvloeden?

Als je nog niet hebt nagedacht over hoe de metaverse marketing zal beïnvloeden, dan loop je achter de feiten aan. De metaverse is niet een “als” maar een “wanneer”. Dat wil zeggen, het is onvermijdelijk. De metaverse zal marketing op vele manieren beïnvloeden, waarvan je er nu al een aantal kan implementeren.

Virtual Reality

Virtual Reality, ook wel virtuele realiteit genoemd is niet nieuw. In feite bestaat het al tientallen jaren in verschillende varianten. Natuurlijk is het de afgelopen jaren in een versnelling geraakt en dat zal ook de komende jaren zo blijven. Van productontwikkeling tot de verkoop van bestaande producten of diensten, virtual reality stelt je in staat klanten mee te nemen in een nieuwe dimensie.

Virtual reality kan een actieve rol spelen in meerdere stadia van het klantproces. Sterker nog, veel klanten zullen dergelijke mogelijkheden opzoeken in plaats van zich ervoor te verstoppen. De generaties die nu en in de komende 15 jaar volwassen worden zoals generatie Z en Alpha, zullen zich meer thuis voelen in deze omgevingen dan de generaties daarvoor.

Augmented Reality

In tegenstelling tot virtual reality, dat je zicht volledig wegneemt, voegt augmented reality elementen aan de echte wereld toe. Denk bijvoorbeeld aan het populaire mobiele spel Pokemon Go waarbij je een Pokemon via je mobiel op straat ziet zitten. Augmented Reality neemt de kennis van je omgeving en gebruikt deze door er beelden, animaties of gegevens aan toe te voegen.

Waar komt marketing om de hoek kijken? Van het passen van een bril of een jurk tot het maken van een proefrit in een nieuwe auto, augmented reality brengt de winkelervaring naar een ander niveau. In een augmented omgeving kunnen klanten interactie hebben met producten zonder hun huis te verlaten. Maar ook in-store ervaringen zullen baat hebben bij de metaverse.

Aangezien augmented reality een overlay is op de echte omgeving kan je het in winkels gebruiken om diepgaande informatie te delen, extra functies en use-cases te tonen. Zie het als een parallelle marketingervaring.

Branding in de metaverse

Naarmate de metaverse groeit zullen ook de mogelijkheden voor branding en reclame toenemen. Denk aan virtuele message boards, billboards, merchandise, en zelfs de virtuele kleding die avatars dragen. NFTs zullen dan ook een grotere rol gaan spelen. Met de mogelijkheid om avatars en ruimtes zoals “huizen” en winkelpuien te personaliseren kun je jullie virtuele merk laten zien aan virtuele klanten.

Virtuele pop-ups

Pop-up stores zijn een veel voorkomend verschijnsel voor bedrijven van alle formaten. Of het nu gaat om producten of diensten die je verkoopt, een virtuele popup store geeft je de kans om je merk op grotere schaal te promoten. Dit is ook een concept wat binnen de metaverse een rol gaat spelen.

Net zoals een normale pop-up store of stand is een virtuele pop-up een kans om te netwerken, reclame te maken en je producten en diensten te verkopen. Pop-ups op een fysieke locatie hebben het probleem dat er minder mensen komen omdat je er fysiek heen moet. In een virtuele omgeving als de metaverse is dit natuurlijk geen probleem waardoor het bereik groter zal zijn.

Virtuele training of lessen

Sinds corona zijn virtuele (of digitale) trainingen en lessen al een groot deel van onze huidige werkwijze. Hoewel veel virtuele trainingen en lessen waarschijnlijk in hun huidige vorm zullen blijven bestaan, creëert de metaverse een ruimte voor hen om uit te breiden.

Door lessen in de echte wereld naar virtuele wereld te brengen zijn de groeimogelijkheden eindeloos. Denk maar aan een virtual reality training over een product of een use case walkthrough voor van de diensten van een bedrijf. Het is zelfs mogelijk om productdemonstraties met potentiële klanten of probleemoplossende sessies met huidige klantenkringen te houden.

Metaverse evenementen

Na de aflgelopen corona tijd is het niet moeilijk voor te stellen dat er behoefte blijft aan virtuele ontmoetingsruimten. Van familiebijeenkomsten tot concerten en non-profit gala’s, de metaverse kent hier geen grenzen in. Een mooi voorbeeld hiervan is het metaverse-festival wat werd gehouden in Amsterdam. Tijdens dit evenement kunnen professionals uit de tech-wereld en andere sectoren allerlei events bijwonen en deelnemen aan discussies.

Nu evenementen als deze steeds populairder worden, vooral bij Generaties Z en Alpha, zullen metaverse evenementen niet alleen een hulpmiddel zijn dat je kunt gebruiken, maar een noodzaak. Naarmate je doelgroep verandert, zullen ook de marketinginspanningen veranderen. Dit is slechts één voorbeeld van hoe de metaverse een rol zal spelen.

Jouw Metaverse mogelijkheden?

Bent jij benieuwd welke mogelijkheden de metaverse voor jouw bedrijf te bieden heeft?
BE Digital volgt alle ontwikkelingen op de voet en doet al meerdere projecten voor klanten binnen dit domein. We helpen je graag om een stap te zetten naar deze nieuwe wereld!