Digitale trends van 2022 naar 2023

2023 is van start gegaan en daarom is het een goed moment om terug te blikken naar de digitale trends van afgelopen jaar en wat de verwachtingen zijn voor komend jaar.

5 digitale marketing trends van 2022

Wij hebben 5 digitale trends uit 2022 eruit gepikt en op een rijtje gezet: 

  • Snippets

Een snippets is een fragment of korte omschrijving van een langere tekst die wordt gebruikt om een indruk te geven van de gehele versie. Deze snippets zijn vaak te zien in de speciale sectie bovenaan de zoekresultaten van Google en zijn goed te gebruiken in een SEO strategie. In 2021 speelden de snippets al een belangrijke rol en in 2022 zijn ze steeds vaker vertoond. Verwachting is dat deze snippets in 2023 nog verder worden uitgerold. 

  • Influencer marketing

Het inzetten van influencers voor marketingactiviteiten wordt veel gebruikt door bedrijven. Influencers zorgen op social media voor vertrouwen, aankopen en loyaliteit en kunnen een bepaalde doelgroep bereiken. Tegenwoordig heb je naast de influencers met miljoenen volgers, ook de zogeheten micro-influencers. De micro- influencers zijn vaak influencers met een paar duizend volgers, deze influencers zijn vooral voor kleine bedrijven aantrekkelijk omdat ze vaak goedkoper zijn maar ook een hele specifieke doelgroep kunnen bereiken. Uiteraard spelen contentmarketing en social media hier ook een grote rol bij. 

  • Videomarketing

Het gebruik van video in de online advertentiewereld blijft maar groeien. Google verdient het meeste geld met zoekadvertenties, maar de inkomsten van de video advertenties op Google nemen steeds meer toe. Naast dat de video’s via Google steeds meer gebruikers krijgen, blijven platformen als TikTok, waar alleen maar video wordt gebruikt, ook groeien in gebruikers. Voor bedrijven wordt TikTok een steeds gebruikelijker platform om videoadvertenties op in te zetten en vooral onder jongeren is TikTok erg populair. Voor de ouderen blijft Facebook een interessant platform om videoadvertenties op in te zetten. 

  • Podcasts

Uit onderzoek blijkt dat er in Nederland 18.187 podcasts zijn. Het aantal podcasts luisteraars neemt steeds meer toe, in 2022 beluisterd 49% van alle Nederlanders boven de 16 jaar podcasts. Overigens werden podcasts ook steeds meer gebruikt voor reclames of overige marketingactiviteiten. Hoe zal dit in 2023 zijn?

  • Transparantie en trust building

Elke consument vindt het belangrijk dat een bedrijf transparantie vertoond en tegelijkertijd zijn zij ook steeds kritischer geworden. Alles wordt onder een vergrootglas gelegd voordat er bijvoorbeeld een aankoop plaatsvindt. Hoe transparanter, hoe meer vertrouwen een bedrijf kan opbouwen bij de doelgroep. Authenticiteit en privacy zijn steeds belangrijker geworden en zullen zich ook steeds meer uitbreiden.

5 digitale trends voor 2023

Een aantal van de trends in 2022 nemen wij mee naar 2023, maar zullen een grotere rol gaan spelen in de digitale marketing. 

  • Artificial Intelligence (AI) en Augmented Reality (AR)

Artificial Intelligence (AI) en Augmented Reality (AR) gaan in 2023 een nog belangrijke rol spelen en niet alleen voor techneuten maar voor iedereen. 

Door de ontwikkelingen op AI en AR gebied tonen consumenten een stijgende interesse in intelligente en interactieve digitale marketing manieren. Consumenten willen steeds persoonlijker, efficiënter en sneller geholpen worden. AI en AR kunnen hierin faciliteren. Een voorbeeld zijn consumenten die door middel van AR kunnen winkelen en op deze manier bijvoorbeeld een product al in het interieur kunnen zien. 

  • Blockchain technologie 

Blockchain technologie zal in 2023 ook aanzienlijk vooruitgaan naarmate bedrijven meer gedecentraliseerde producten en diensten creëren. Op dit moment slaan we bijvoorbeeld alles op in de cloud. Als iedereen de gegevensopslag decentraliseerd en die gegevens versleuteld met behulp van blockchain, is onze informatie niet alleen veiliger, maar hebben we ook innovatieve manieren om er toegang toe te krijgen en deze te analyseren. Uiteindelijk zouden Non-fungible tokens de sleutels zijn om te kunnen communiceren met veel van de digitale producten en de diensten die je koopt, of ze kunnen contracten vertegenwoordigen die je met andere partijen aangaat. 

  • Content marketing

Het concept content marketing bestaat natuurlijk al langer maar is wel iets wat continu onderhevig is aan verandering. Content marketing is een term voor het creëren en verspreiden van relevante en bruikbare content – zoals social media afbeeldingen, blog en video’s – onder bestaande en potentiële klanten. Dit wordt gedaan om een specifieke doelgroep te bereiken of om potentiële klanten te trekken. Content marketing  speelt mee in de digitale ontwikkelingen die zullen plaatsvinden in 2023 omdat steeds meer kopers online op zoek zijn naar relevante informatie via steeds meer verschillende kanalen. Op deze manier blijven klanten kennis maken met verschillende vormen van content op verschillende platformen. Content marketing is een van de meest veranderende onderdelen van digitale marketing.

  • Storytelling

Naast content marketing kunnen wij ook storytelling meenemen naar 2023. Twee elementen die belangrijk zijn voor een krachtige storytelling is een wetenschappelijke en cijfermatige onderbouwing. Bij storytelling is belangrijk dat mensen, gevoelige en kwetsbare inhoud wordt ondersteund door keiharde cijfers en/of feiten. Om een goed verhaal te vertellen vertel je concreet wat je hebt gedaan en wat het de klant heeft opgeleverd, samen met een bewijs. Storytelling speelt in op emotie, het bewijs zal de doorslaggevende factor zijn. Zeker iets om aan te blijven werken dus!

  • Korte video’s blijven dominant

Een video is het perfecte middel om een visueel verhaal te vertellen. Sinds TikTok de meest gedownloade app was van 2021, blijven het aantal gebruikers van dit platform stijgen. Daarnaast zijn ook de gebruikers van Instagram Reels en Youtube Shorts gestegen en worden deze video’s beter bekeken dan de stilstaande beelden. Kortom, ook videomarketing strategie is iets waar je mee bezig moet zijn en kunnen wij een digitale trend van 2023 noemen! 

Wil jij weten wat wij voor jou kunnen betekenen in deze digitale ontwikkelingen? Neem gerust contact met ons op. 

Author:
Merle is een gedreven Brand en Digital Consultant die gespecialiseerd is in het transformeren van jouw merk naar een digitaal powerhouse. Met een scherpe focus op zowel organische als betaalde social media, biedt Merle een holistische aanpak om niet alleen je online aanwezigheid te versterken, maar ook je merkidentiteit en branding strategisch uit te bouwen. Haar expertise in design en branding is cruciaal in het vormen van een consistent en aantrekkelijk merkimago dat resonantie vindt bij je doelgroep. Of het nu gaat om het opzetten van een doeltreffende contentstrategie, het plannen van consistente en impactvolle content of het beheren van social media kanalen, Merle zorgt ervoor dat elk aspect van je digitale en traditionele marketing naadloos integreert om een optimale merkbeleving te garanderen.