6 belangrijke tips voor zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO kan jullie bedrijf helpen om meer organisch verkeer naar je website te genereren. Wanneer deze volgens de SEO richtlijnen geschreven is komt het blog hoger in de Google zoekresultaten. Er zijn verschillende technieken die je als copywriter kunt toepassen om een blog te optimaliseren voor SEO. Hier zijn 6 SEO blog schrijftips om de vindbaarheid van jullie blog te helpen verhogen en zo meer organisch verkeer naar jullie website te genereren. 

Wat is SEO / Zoekmachine Optimalisatie?

SEO staat voor “zoekmachine optimalisatie.” In eenvoudige termen, betekent dit het proces van het verbeteren van je website om de zichtbaarheid te verhogen wanneer mensen zoeken naar producten of diensten die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf in de zoekmachine zoals Google en Bing. Hoe beter je pagina’s zichtbaar zijn in de zoekresultaten, hoe meer kans je hebt om aandacht te trekken en potentiële en bestaande klanten naar je bedrijf toe te trekken.

De 6 belangrijke SEO tips:

  1. Plan de inhoud op basis van een zoekwoorden onderzoek

Door zoekmachine optimalisatie worden blogs beter vindbaar voor bezoekers en zoekmachines. Om blogs goed te optimaliseren, start je met het doen van onderzoek naar de belangrijkste zoekwoorden. Een zoekwoorden onderzoek, helpt te bepalen in welke onderwerpen de doelgroep geïnteresseerd is op basis van gegevens van zoekmachines. Dit zorgt ervoor dat jullie blog overeenkomt met onderwerpen waar mensen ook daadwerkelijk naar zoeken. Bovendien is het een goede manier om nieuwe blog onderwerpen te onderzoeken en te bedenken. Er zijn verschillende zoekwoorden onderzoek tools die je kunt gebruiken om relevante zoekwoorden te vinden. Voorbeeld van zo’n tool is SEMRUSH.

  1. Gebruik een effectieve blog post titel

Het belangrijkste doel van een zoekmachine is om relevante informatie en bronnen weer te geven op basis van een zoekopdracht. De titel van een blog is het eerste onderdeel voor de zoekmachine in het bepalen van de relevantie van de inhoud (en voor een lezer ook!). Het is dus heel belangrijk om het zoekwoord in de titel op te nemen. Zorg ervoor dat het zoekwoord in de eerste 60 tekens van de titel is opgenomen, want dit is waar Google de titels afkapt in de resultaten van de zoekmachinepagina. 

  1. Zoekmachine optimalisatie door interne linkjes

Link naar ten minste één van de eigen artikelen of webpagina’s in een blog. Dit helpt gebruikers gemakkelijk naar andere pagina’s te navigeren en te betrekken en deze links zullen een contextuele relatie tussen alle webpagina’s creëren. Bovendien zorgt het voor een link terug naar de website als het artikel wordt gedeeld door een andere website. Het creëren van goede content verhoogt de deelbaarheid en de kans dat andere websites er naar zullen linken, dus streef ernaar om kwalitatieve content te creëren!

  1. Maak je blog makkelijk leesbaar. 

Leesbaarheid is een belangrijke ranking factor voor zoekmachines. Daarom is het belangrijk om korte zinnen, kleinere alinea’s, interpunctie, koppen en opsommingstekens te gebruiken. We raden je aan om afbeeldingen en witruimte rond de tekst te gebruiken om de tekst gemakkelijker leesbaar te maken. Bovendien is het belangrijk om een goede hiërarchie te gebruiken wanneer er koppen worden ingezet. De hoofdtitel moet een H1 zijn, en subkoppen moeten H2 of lager zijn (zoals H3, H4, enz.) Zorg er hierbij ook voor de het zoekwoord van de pagina minimaal 1 keer terugkomt in een H2, H3 of H4 etc.

  1. Schrijf unieke inhoud 

Zorg ervoor dat je geen tekst kopieert (zowel van interne inhoud op de eigen website als van externe inhoud). Elke tekst op elke pagina moet uniek zijn. Met de siteliner tool kan gecontroleerd worden of de website unieke inhoud heeft gepubliceerd. Dit zal helpen om te bepalen welke inhoud op de website moet worden geoptimaliseerd.

  1. Krijg inzicht in de resultaten van je content

Om inzicht te krijgen of je content goed presteert kun je verschillende tools gebruiken. Wij adviseren iedereen om Google Analytics en Google Search Console te installeren. Google Analytics is een gratis tool van Google die gegevens over het verkeer van je website bijhoudt en rapporteert. Het biedt verschillende inzichten zoals: het aantal gebruikerssessies, de gemiddelde tijd die op een pagina wordt doorgebracht, het bouncepercentage, conversies en meer. Dit is waardevolle informatie, omdat het laat zien welke blog of webpagina websiteverkeer genereert, en de gebruikersbetrokkenheid weergeeft.

Google Search Console is een webdienst van Google waarmee de indexeringstatus bekeken kan worden en de positie van zoekwoorden wordt bijgehouden. Search Console biedt inzicht in de zichtbaarheid van een website en heeft een ondersteunende functie in het optimalisatieproces. 

We hopen dat dit artikel je helpt om je blog posts te optimaliseren voor zoekmachine optimalisatie. Het is erg belangrijk om SEO technieken te gebruiken om te zorgen voor meer organisch verkeer en betrokkenheid op een blog of website. Zijn er vragen over de SEO blog schrijftips, content marketing of SEO? Voel je vrij om contact met ons op te nemen.

Binnen ons diverse team ben ik gespecialiseerd op het gebied van SEO-strategie en AI-implementatie om jouw onderneming los van een media budget zo goed mogelijk te positioneren in de markt. En zo een autoriteit op het web op te bouwen. Daarbij kijk ik naar: • Lokale SEO: Waar bevind je doelgroep zich? • Keyword research: Waar zoekt je doelgroep naar? • SEO onderzoek: Welke kansen liggen direct voor het oprapen? • Contentmarketing: Hoe blijf je consistent groeien in autoriteit? • AI-implementatie: Hoe gebruiken we AI in zijn volle potentie, binnen de policy van zoekmachines? Ik neem je graag mee door alle thema's die hiermee te maken hebben en ben altijd benieuwd naar de uitdagingen waar jou bedrijf tegenaan loopt in het digitale veld.