Bij veel bedrijven is SEO een lastig onderdeel van de online marketing mix. Bedrijven zien de waarde er niet van in of geloven er niet dat het lukt om "bovenaan de pagina" te komen. Zonde! Want hoewel zoekmachine optimalisatie niet makkelijk is, is het toch wel een zeer belangrijk kanaal binnen de online kanalen mix. Het is al mogelijk om met kleine stapjes te beginnen om toch waarde te gaan bouwen die over een jaar van pas kan komen. Wacht daarom niet te lang!
SEO wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd en gaat over het optimaliseren van de vindbaarheid binnen zoekmachines. Zoekmachines zoals Google en Bing bieden gratis vermeldingen aan binnen hun platformen. Wanneer je een zoekterm intypt in Google zie je bovenaan veelal eerst een aantal advertenties. Bij deze vermeldingen staat meestal het woord “Advertentie”. De vermeldingen die je onder de advertenties ziet staan zijn gratis vermeldingen. Een goede SEO optimalisatie levert hogere posities op binnen Google, hierdoor komen er meer bezoekers naar jullie website die uiteindelijk een bepaald doel zoals een aankoop of contactformulier behalen.
Het grote voordeel van organisch verkeer is dat jouw bedrijf er niet direct voor betaald. Natuurlijk wanneer je investeert in het optimaliseren van je SEO betaal je daar voor maar dit is anders dan wanneer we praten over bijvoorbeeld het inzetten van betaalde zoek campagnes (SEA). Bij SEA betaal je zowel voor de klikkosten aan bijvoorbeeld Google en aan de externe expert of interne medewerker die de werkzaamheden uitvoert. Organische bezoekers via zoekmachines kosten je geen klikkosten waardoor het rendement op deze stroom van bezoekers direct hoger is dan bij betaalde bezoekers.
SEO kan voor elk bedrijf nog interessant zijn ook al denken sommige bedrijven dat er niks meer te halen valt op dit gebied. Bij BE Digital denken we graag met je mee hoe jullie meer kunnen halen uit SEO. Neem gerust contact op!