Pinterest Marketing: Hoe werkt dat?

Pinterest is een Social Media platform waarbij je inspiratie kan opdoen en dingen kunt delen rondom veer verschillende producten en markten. In deze blog nemen we een aantal interessante strategieën door om meer met Pinterst marketing te doen en om eventueel te starten met adverteren op Pinterest.

Strategische manieren om Pinterest marketing te gebruiken

Vraag je je af hoe je Pinterest marketing kunt gebruiken om je bedrijf, onderneming, blog, of om je volgende boek of product te promoten? Online marketing op Pinterest is een laagdrempelige, snelle manier om mensen te bereiken en aandacht te trekken.

Het hebben van een strategie voor je Pinterest marketing activiteiten zal je helpen je doelen en doelstellingen te bereiken. Hieronder een aantal tips om Pinterest te gebruiken voor marketing:

1. Maak Pinterest borden met zoekwoorden in je titel

Pinterest heeft uitstekende zoekfunctie. Zorg daarom dat mensen je bedrijf vinden door trefwoorden (zoekwoorden) in de titel van je bord te gebruiken. Zorg ervoor dat je voor elk bord een categorie selecteert, zodat mensen het kunnen vinden en Pinterest je bord aanbeveelt.

2. Gebruik de beschrijving om uw ideeën te verspreiden.

Het is mogelijk om je pins te verspreiden via bijvoorbeeld Twitter. De tekst in de beschrijving van de pins is de tekst in je tweet, dus houdt de beschrijving het kort, interessant en relevant wanneer je dit inzet.

3. Maak verticale afbeeldingen om je beeldruimte te maximaliseren.

Pinterest afbeeldingen moeten lang en smal zijn om de maximale hoeveelheid visuele ruimte in te nemen en op te vallen. Het advies is om afbeeldingen van maximaal 1000 pixels bij 1500 pixels te maken. Dit creëert een aantrekkelijke uitnodiging om je gepinde artikel te repinnen.

4. Pins insluiten op je blog

Pins insluiten op je blog is een goede manier om meer repins te krijgen. Je kunt een embed code maken op de Pinterest site. Embedden is even kort samengevat, het insluiten van een foto of video zonder dat je daadwerkelijk de content op je site plaatst. Als de content van bijvoorbeeld Instagram, Youtube of in dit geval Pinterest verdwijnt, verdwijnt de content ook uit je blog.

5. Deel je pins en borden op andere social media kanalen

Tweet je pins en deel ze op je andere sociale netwerken waar ze relevant zijn. Dit zorgt voor extra verkeer.

6. Gebruik een “Pinterest voor Bedrijven” account voor analyses

Doormiddel van het business account kan je volgen welke pins populair zijn en ze opnieuw te delen op andere Pinterest borden of op sociale netwerken.

7. Rich pins

Er zijn vijf soorten Rich Pins: film, recept, artikel, product en plaats. Om te beginnen, moet je je website voorbereiden met metatags, je Rich Pins uittesten en een aanvraag indienen om ze op Pinterest te krijgen. Als je niet technisch bent, kun je misschien beter je ontwikkelaar of site-eigenaar vragen om je op weg te helpen. BE Digital kan je hierbij ook ondersteunen.

8. Heb een pinnable afbeelding op elke post die je publiceert

Wij raden aan om een grote afbeelding of twee te hebben op elke blog post die je publiceerd. Wij gebruiken hierbij vaal een grotere afbeelding van 735 x 1102 omdat Pinterest van hoge, verticale afbeeldingen houdt. Wij maken een grote afbeelding, pin de grote afbeelding, en deel dan de pin met de blog link.

9. Bouw autoriteit op over je onderwerp door borden samen te stellen met relevante inhoud

Het advies is om om borden op Pinterest regelmatig bij te werken met relevante content en inhoud.

10. Wek interesse met een tips-bord

Door relevante inhoud met tips te bedenken kun je interesse wekken van gebruikers. Kun jij een manier bedenken waarop je tips voor jouw branche kunt delen? Zo niet, is BE Digital jou ideale sparringpartner.

11. Maak gecombineerde borden

Gecombineerde borden kunnen je helpen om een nieuwe groep pinners te bereiken en je pins door meer mensen te laten zien. Je moet wel oppassen bij welke borden je je aansluit, want alle pins zullen ook op je Pinterest aanwezigheid te zien zijn. Je kunt de omslagfoto alleen kiezen als je de eigenaar van het groepsbord bent.

Naast de bovenstaande strategische stappen, hebben we hieronder een korte uitleg over het pinnen van je afbeelding.

Stappen om een afbeelding te pinnen

  1. Voeg je aangepaste Pinterest afbeelding toe met je branding en website erop.
  2. Voeg maximaal 500 woorden tekst toe om je pin te beschrijven met relevante zoekwoorden. Onthoud dat mensen direct vanaf Pinterest tweeten, dus houd het beknopt en interessant.
  3. Voeg een link naar je blog artikel of homepage toe in de beschrijving.
  4. Bewerk de pin om de link in de bron toe te voegen.
  5. Bouw relevante links terug naar je website of blog. Je hebt bij elke pin twee mogelijkheden om je link toe te voegen: één in de beschrijving en één in de bron van de pin.

Meer weten over Pinterest marketing?

Als je op zoek bent naar meer diepgaande informatie over Pinterest marketing of graag wilt sparren hoe je Pinterest marketing kan inzetten voor jouw bedrijf, neem dan gerust contact op met BE Digital. BE Digital is specialist op het gebied van Pinterest marketing en heeft met meerdere klanten succesvolle campagnes gedraaid.

Author:
Barry is een visionaire ondernemer en digitale strateeg die al meer dan 10 jaar lang de digitale wereld kent. Als de oprichter en eigenaar van BE Digital, een toonaangevend digitaal bureau, heeft hij zijn stempel gedrukt op de industrie door honderden klanten te helpen hun digitale aanwezigheid te optimaliseren en hun groeidoelen te bereiken. Met meer dan 10 jaar ervaring heeft Barry een diepgaand inzicht ontwikkeld in digitale strategieën, marketingtrends en technologische ontwikkelingen. Zijn passie voor innovatie is goed merkbaar binnen het bedrijf en is een belangrijke factor in het voortdurend voorop lopen bij nieuwe ontwikkelingen in de branche. BE Digital is niet alleen gericht op het vergroten van de zichtbaarheid van zijn klanten online, maar ook op het creëren van waarde en het stimuleren van groei. BE Digital begrijpt dat elk bedrijf uniek is en streeft ernaar om op maat gemaakte oplossingen te bieden die aansluiten bij de specifieke doelstellingen en behoeften van zijn klanten, vooral gericht op het MKB-segment.