Online marketplaces? Zo start je hiermee!

Hoe start je met online marketplaces?

Als je overweegt of een online marketplace store bij jouw bedrijf past, bekijk dan deze stappen om te beginnen. Op deze manier kom je erachter op welke online marketplace je actief moet zijn. 

  1. Kies jouw platform(en) voor online marketplaces

Online marketplaces zijn een handige manier om je online verkoopactiviteiten uit te breiden. Online verkopers hebben hun sales verhoogd met maar liefst 1.250% door hun producten op online marketplaces aan te bieden. Het is hiervoor wel cruciaal om de juiste marketplace voor jouw producten te kiezen. 

De lijst van de grootste marketplaces binnen Nederland ziet er op dit moment als volgt uit:

  • Bol.com
  • Amazon
  • eBay
  • Beslist
  • Marketplaats
  • Zalando
  • VidaXL
  1. Bereken jouw kosten

Online marketplaces verschillen in de manier waarop ze kosten in rekening brengen voor het aanbieden of verkopen van producten. Over het algemeen kun je verwachten dat je een aantal kosten moet afdragen, waaronder:

Listing fees: Elke online marketplace heeft zijn vereisten, waaronder listing fees voor het verkopen van producten op zijn platform. Platforms zoals Facebook Marketplace rekenen geen kosten voor een vermelding, maar bijvoorbeeld Amazon’s Individual Plane rekent $0,99 per vermelding.

Transactie kosten: Transactiekosten variëren afhankelijk van de online marketplace.

Commissie: Commissiekosten variëren afhankelijk van de online marketplace. Echter, plekken zoals Bol.com rekent een commissie van 8-15% op elke verkoop.

Inschrijf/aanmeldingskosten: Niet alle online marketplaces rekenen inschrijfkosten, hoewel Amazon $39,99 inschrijfkosten rekent als onderdeel van hun Professional Selling Plan.

Advertentie kosten: Om meer zichtbaarheid te krijgen, kun je advertentiebudget inzetten om hoger in de zoekresultaten te komen. Deze kosten worden bepaald aan de hand van een click prijs net zoals bijvoorbeeld bij Google Ads.

  1. De voorraad beheren

Voorraadbeheer is de basis van een effectieve retail business. Als online verkoper is het niet mogelijk om te bestellen, bijbestellen en de voorraad met vertrouwen verkopen als je de voorraad niet onder controle hebt. Met andere woorden, je zult je voorraad willen structureren en een systeem willen creëren voordat je begint met verkopen.

Natuurlijk kan je er altijd voor kiezen om je voorraad op te slaan via je thuiskantoor, opbergschuur, garage, of wat je maar wil. Echter, afhankelijk van de grootte van jouw bedrijf, zou je kunnen overwegen om een voorraadbeheersysteem te gebruiken.

Een goed voorraadbeheersysteem voldoet aan de volgende functies:

  • Voorraden bijhouden
  • Mogelijkheid om voorraad- en kosten te berekenen
  • Voorraadbeheer
  • Informatie over opslaglocaties
  • Evalueren van verkoopgegevens uit het verleden
  1. Maak je Listing

Het maakt niet uit wat je verkoopt, maar het aanbod zal moeten worden toegevoegd aan jou winkel op het platform van de online marketplace. En om jouw succes te vergroten, zul je moeten inzetten op een uitgebreide listing om de klant te overtuigen. 

Hier zijn een aantal tips voor het optimaliseren van jouw listing:

Verkort en optimaliseer producttitels: Vul je titels niet met elk mogelijk woord dat gerelateerd is aan je product. In plaats daarvan moet je een aantal primaire zoekwoorden kiezen en deze gebruiken in de titel.

Upload voldoende afbeeldingen van hoge kwaliteit: Afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn cruciaal voor het succes van de verkoop van jouw product. Probeer een hoge-resolutie foto van je product op een witte achtergrond te gebruiken.

Voeg een video toe om het product te laten zien: Uit onderzoek is gebleken dat 90% van de mensen productvideo’s behulpzaam vindt bij het maken van hun beslissing. Het is belangrijk om video’s kort te houden (minder dan een minuut), een thumbnail toe te voegen, en ze regelmatig te updaten.

Schrijf boeiende productbeschrijvingen: Net als de titel, afbeeldingen en video’s voor jouw productvermelding, is het schrijven van boeiende productomschrijvingen net zo belangrijk. De beschrijving moet gebruikers de informatie geven die ze nodig hebben om hen te overtuigen het artikel aan hun winkelwagen toe te voegen.

  1. Promoot je listing

Het is van het belang om een strategie te bepalen en de beste methoden te kiezen om verkeer naar je online marketplace aanbod te krijgen. Hier zijn enkele handige strategieën die de zichtbaarheid zullen helpen vergroten:

Optimaliseer de zichtbaarheid van on-platform zoekopdrachten: Organische zoekopdrachten zorgen voor meer dan 50% van alle bezoekers op jouw website. Door het gebruik van relevante, doelgerichte zoekwoorden zal je hoger in zichtbaarheid geplaatst worden.

Betaalde sociale media: Sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, Tiktok, en anderen bieden betaalde reclame-functies ondersteund door algoritmische targeting. Deze mogelijkheden kunnen effectief zijn in het direct sturen van verkeer naar je aanbod, maar het is aan te raden dat je een grondige kennis hebt van je doelgroep om je rendement op de investering te verbeteren.

Organische sociale media: Het is gratis om je nieuwe producten aan je volgers te tonen. Om extra traffic te genereren, kun je speciale acties of give-aways organiseren.

Gebruik influencers: Samenwerken met een social media influencer kan zowel hype als verkoop voor jouw product genereren. Zoek contact met influencers wiens publiek op één lijn zit met het jouwe, en kijk of je een relatie kunt regelen die voor beide partijen voordelig is.

Creëer inhoud: Trek klanten aan door blogs of video’s te schrijven die de waarde van je producten benadrukken. De beste content spreekt direct tot de behoeften of verlangens van je publiek en positioneert je producten als een kant-en-klare oplossing.

Ben jij benieuwd welke online marketplaces interessant voor jou bedrijf zijn? BE Digital denkt graag mee waar we jouw doelgroep het best kunnen vinden en ondersteunt jou bij het opzetten van deze online kanalen. Bekijk ook de voor- en nadelen van online marketplaces!

Author:
Barry is een visionaire ondernemer en digitale strateeg die al meer dan 10 jaar lang de digitale wereld kent. Als de oprichter en eigenaar van BE Digital, een toonaangevend digitaal bureau, heeft hij zijn stempel gedrukt op de industrie door honderden klanten te helpen hun digitale aanwezigheid te optimaliseren en hun groeidoelen te bereiken. Met meer dan 10 jaar ervaring heeft Barry een diepgaand inzicht ontwikkeld in digitale strategieën, marketingtrends en technologische ontwikkelingen. Zijn passie voor innovatie is goed merkbaar binnen het bedrijf en is een belangrijke factor in het voortdurend voorop lopen bij nieuwe ontwikkelingen in de branche. BE Digital is niet alleen gericht op het vergroten van de zichtbaarheid van zijn klanten online, maar ook op het creëren van waarde en het stimuleren van groei. BE Digital begrijpt dat elk bedrijf uniek is en streeft ernaar om op maat gemaakte oplossingen te bieden die aansluiten bij de specifieke doelstellingen en behoeften van zijn klanten, vooral gericht op het MKB-segment.