Verkopen op marketplaces

Het is geen geheim dat online marketplaces steeds populairder worden. In deze blog nemen in de voor- en nadelen van het verkopen op marketplaces. Hierdoor ben je goed voorbereid om eventueel in de wereld van marketplaces uit te breiden.

Belangrijke punten voor verkopen op marketplaces:

  • Online marketplaces zijn websites of platformen die verkopers met kopers verbinden;
  • 60% van e-commerce verkopen gebeuren op online marketplaces;
  • Online verkopers verhogen hun totaal aantal online verkopen aanzienlijk door een advertentie te plaatsen op online marketplaces;

Online marketplaces worden steeds populairder. De omzet die door marketplaces gegenereerd wordt stijgt de afgelopen jaren flink.

Ja, het is een geweldige tijd om te beginnen met online verkopen. Voordat je in de wereld van online marketplaces duikt, is het goed om de basis te kennen. Online marketplaces zijn vaak websites die de producten van vele derde-partij verkopers hosten. Op deze marketplaces kun je je producten plaatsen en rechtstreeks aan klanten verkopen. Deze platforms kunnen jouw primaire verkoopkanaal zijn of een aanvulling op je huidige kanalen. Een bekend voorbeeld van een grote marketplace binnen Nederland is Bol.com.

In deze blog leggen we jou uit hoe je kunt beginnen met verkopen op online marketplaces.

Hoe ziet verkopen op marketplace eruit?

Online marketplaces zijn websites die verkopers met kopers verbinden. Kopers bezoeken deze sites om verschillende artikelen te vinden, en als je je producten op deze sites aanbiedt, kopen ze misschien wel die van jou bedrijf.

Volgens kenners vindt 60% van de e-commerce verkopen plaats op online marketplaces. Amazon, zalando en bol.com zijn uitstekende voorbeelden van e-commerce sites die succesvol zijn met hun online marketplace business model.

Twee belangrijke producttypes worden verkocht op deze marketplaces:

  • Basis producten: Massa-geproduceerde fysieke of digitale producten waar veel vraag naar is
  • Niche-producten: Gespecialiseerde of eenmalige goederen of diensten aangeboden door eenmalige verkopers

Om te verkopen op een online marketplace, moet je een account aanmaken op het platform en je producten hierop plaatsen. Het plaatsen van items kan handmatig of doormiddel van het uploaden van een feed.

De voor- en nadelen van verkopen op marketplaces

De wereld van online marketplaces ontwikkelt zich snel. Verkopers stromen massaal naar online marketplaces omdat deze platformen toegang bieden tot miljoenen kopers.

Je succes op deze platformen hangt mede af van welke producten je verkoopt. Een oog voor populaire producten, ondersteund door slimme marketingvaardigheden op het platform, is vaak een succesformule. 

Het verkopen op online marketplaces kent een aantal voor- en nadelen, deze worden uitgebreid besproken:

Voordelen van verkopen op marketplaces

  • Bereik: Miljoenen mensen bezoeken elke dag online marketplaces. Toegang tot potentiële klanten is een groot voordeel omdat (online) marketing een serieuze uitdaging is voor bedrijven met weinig ervaring op het gebied van e-commerce. Geen zorgen over het verkeer, werk gewoon aan het converteren van bezoekers.

  • Vertrouwen: Kopers zijn meer geneigd om te kopen van verkopers op vertrouwde websites zoals Bol.com en Amazon. Daarentegen aarzelen kopers die voor het eerst kopen van onbekende verkopers op eigen websites.

  • Minder investering: Het kost veel tijd en geld om een eigen webshop op te zetten, bijvoorbeeld. Het opzetten en verkopen op online marketplaces kan in een fractie van de tijd, en voor niets uit eigen zak.

  • Snel: Je kunt beginnen met verkopen zodra je je producten uploadt.

  • Parate hulp: Online marketplaces bieden 7 dagen per week klantenondersteuningHandige checkout en verzending: Online marketplaces verwerken betalingen en coördineren het winkelen namens jou, wat voor meer gemak en conversies zorgt. 

Nadelen van verkopen op marketplaces

Verkoopkosten: Je betaalt om items op online marketplaces te plaatsen en te verkopen. Dit kan resulteren in lagere marges dan in jouw webshop. Vaak werken online marketplaces met een vast bedrag per sale en een percentage van de verkoopprijs.

  • Anonimiteit: Klantenloyaliteit is moeilijker te bereiken met online marketplaces. Top-notch klantenservice en extraatjes zoals gratis verzending kunnen jou helpen herhaalaankopen te verleiden.
  • Concurrentie: Online marketplaces zijn vaak verzadigd met kopers. Tenzij je unieke producten verkoopt, kan het moeilijk zijn om klanten te trekken.
  • Regels en beperkingen: Elk platform stelt zijn eigen regels op en verbant gebruikers die deze overschrijden.

Starten met het verkopen op marketplaces

Nu je de voor- en nadelen van het verkopen op online marketplaces weet, is het aan jou om te beslissen of je de volgende stap wilt nemen in het verkopen van je producten. De potentiële voordelen van het verkopen op online marketplaces zullen variëren afhankelijk van de verkoper, maar laat dat je er niet van weerhouden om te starten met jou assortiment aan te bieden op deze interessante platformen. Wil jij graag sparren of online marketplaces in jou online marketing strategie past, BE Digital denkt graag met je mee!

Author:
Barry is een visionaire ondernemer en digitale strateeg die al meer dan 10 jaar lang de digitale wereld kent. Als de oprichter en eigenaar van BE Digital, een toonaangevend digitaal bureau, heeft hij zijn stempel gedrukt op de industrie door honderden klanten te helpen hun digitale aanwezigheid te optimaliseren en hun groeidoelen te bereiken. Met meer dan 10 jaar ervaring heeft Barry een diepgaand inzicht ontwikkeld in digitale strategieën, marketingtrends en technologische ontwikkelingen. Zijn passie voor innovatie is goed merkbaar binnen het bedrijf en is een belangrijke factor in het voortdurend voorop lopen bij nieuwe ontwikkelingen in de branche. BE Digital is niet alleen gericht op het vergroten van de zichtbaarheid van zijn klanten online, maar ook op het creëren van waarde en het stimuleren van groei. BE Digital begrijpt dat elk bedrijf uniek is en streeft ernaar om op maat gemaakte oplossingen te bieden die aansluiten bij de specifieke doelstellingen en behoeften van zijn klanten, vooral gericht op het MKB-segment.