Adverteren op YouTube

Adverteren op YouTube

Groei door videomarketing via YouTube

YouTube is in 2005 opgericht en kent sinds die tijd een enorme groei. Het platform heeft meer dan 1,3 biljoen gebruikers en 30 miljoen bezoekers per dag. Gemiddeld blijven bezoekers 40 minuten hangen. YouTube kent dus een enorm bereik en zeer betrokken gebruikers waardoor het een interessant platform is voor elk bedrijf om relevant en actief aanwezig te zijn. Een goede videomarketing strategie gekoppeld aan jullie bedrijfsdoelstellingen kan voor goede resultaten zorgen. Benieuwd naar adverteren op YouTube? Neem gerust contact op.

Hoe werkt adverteren op YouTube?

Adverteren op YouTube werkt door het opzetten van een campagne en daar video content in te plaatsen die worden uitgeserveerd als advertenties. Een YouTube campagne bouwen we in de Google Ads interface omdat YouTube een online kanaal is van Google. Voordat de campagne live gaat is het van belang dat het succes van de campagne goed gemeten kan worden. Doormiddel van het goed instellen van Google Ads, Google Analytics en het YouTube kanaal en deze aan elkaar te koppelen zorgen we ervoor dat de resultaten goed te monitoren en te beoordelen zijn.

Een groot deel van het succes van een YouTube advertentiecampagne is afhankelijk van de video content die gebruikt wordt. Bij het adverteren op YouTube moet rekening gehouden worden met een aantal voorwaarden:

  • Zorg dat de video tussen 15 en 40 seconden is;
  • Plaats belangrijke USP’s in de eerste 5 seconden van de video;
  • Toon jullie product of dienst in de eerste 5 seconden van de video;
  • Zorg ervoor dat jullie merk in de eerste 5 seconden van de video te zien is.

YouTube advertentie-indelingen

Er zijn verschillende advertentie-indelingen die voor YouTube gebruikt kunnen worden. De recente indelingen zijn te vinden in de support database van Google. De belangrijkste zijn:

  • YouTube InStream advertenties die kunnen worden overgeslagen. Deze videoadvertenties kunnen na 5 seconden worden overgeslagen door de gebruiker;
  • YouTube InStream advertenties die niet kunnen worden overgeslagen. Deze videoadvertenties duren 15 seconden en kunnen niet worden overgeslagen door de gebruiker;
  • YouTube Bumper advertenties. Deze videoadvertenties duren maximaal 6 seconden en kunnen niet worden overgeslagen door de gebruiker.

YouTube doelgroep targeting

De videoadvertenties die worden uitgeserveerd op YouTube kunnen gericht getarget worden op verschillende doelgroepen. Deze targeting kan gericht zijn op demografische gegevens, interesses of zelfs websitebezoekers. Hierdoor kan je als adverteerder dus heel gericht jullie product of dienst tonen. Doordat het resultaat real-time te monitoren is wanneer alle metingen goed staan ingesteld is de ROI goed in kaart te brengen.

Benieuwd naar de mogelijkheden van adverteren op YouTube en videomarketing? Neem gerust contact op!

Amber van Saase

Digital Consultant

Heb je een vraag of hulp nodig? Neem dan contact met mij op.

Contact opnemen +31 6 272 157 08