Pinterest heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen in het aantal gebruikers. Daarnaast komen er steeds meer productcategorieën bij waardoor Pinterest voor meer bedrijven een interessant platform is om zichtbaar op te zijn. We helpen je graag verder met het ontdekken van de mogelijkheden van Pinterest zowel organisch als betaald!
In Nederland zijn er meer dan 5 miljoen Pinterest gebruikers actief. Adverteren op Pinterest biedt verschillende mogelijkheden om potentiële klanten te bereiken. Als bedrijf kan je een bedrijfspagina aanmaken waarop je jullie producten kan tonen. Het werkt eigenlijk hetzelfde als andere social media platformen zoals Twitter, Facebook of Instagram. De standaard “post” of “tweet” die we kennen van andere platformen heet bij Pinterest een pin. Deze pins kan je organisch plaatsen op de Pinterest bedrijfspagina. Ook kan je met pins adverteren om meer bereik te realiseren door doelgroepen specifieke doelgroepen te targeten.
Pinterest biedt de mogelijkheid om te meten binnen de Pinterest omgeving wat bezoekers op jullie website doen nadat ze vanuit Pinterest daar naartoe hebben geklikt. Dit werkt doormiddel van de Pinterest tag die te plaatsen is op de website. Door het gebruik van deze Pinterest tag kunnen er doelgroepen worden aangemaakt en conversies worden ingesteld zodat het resultaat van de advertenties goed te meten is.
Zijn jullie benieuwd naar de mogelijkheden om te starten met Pinterest? Allereerst is het nodig om een Pinterest account te hebben en ervoor te zorgen dat daar content op komt te staan. Door het maken van boards is het mogelijk om producten te tonen en bijvoorbeeld onderscheid te maken in verschillende categorieën.
Vervolgens zal er een zakelijk account met daaraan een gekoppeld advertentieaccount moeten worden opgezet. Hier komen een aantal belangrijke zaken bij kijken zoals het “claimen van jullie website” zodat Pinterest zeker weet dat de website waar jullie voor adverteren bij jullie bedrijf hoort. Ook moet de facturatie en conversiemeting worden ingesteld.
Wanneer alle onderdelen om te adverteren op Pinterest zijn ingesteld kan een campagne gebouwd met daarin een doelgroep en advertenties. Het instellen van een dergelijke campagne is een niet iets wat je zomaar even doet. Je moet goed nadenken over wie je wilt bereiken en welke instellingen je aan of uit zet. Zorg er daarom voor dat je in de eerste maanden dat jullie hiermee aan de slag gaan iemand hebt die hierin is gespecialiseerd en die mee kan kijken en advies kan geven.
Benieuwd naar alle mogelijkheden van adverteren op Pinterest? Neem gerust contact op om verder te praten!