Cookieloze wereld: Alles wat je erover zou moeten weten

Een van de meest ingrijpende veranderingen in data-driven marketing is de verdwijning van third-party cookies. In deze blog worden alle belangrijke inzichten samengevat en komen de belangrijkste updates uit 2022 over een cookieloze wereld aan bod. Na het lezen van deze blog bent u volledig up to date over de laatste ontwikkelingen in de cookieloze wereld.

Data-gedreven marketing

Data-gedreven marketing ondergaat momenteel een ongekende transformatie. Tech-partijen nemen privacy-verhogende maatregelen en strengere wetgeving ligt in het verschiet. Consumenten hebben steeds hogere verwachtingen op het gebied van privacy, service en relevantie.  Een van de meest ingrijpende ontwikkelingen is het verdwijnen van third-party cookies.

Privacy bescherming wordt steeds belangrijk in de online wereld. Afgelopen jaar deden browsers Safari en Firefox third party cookies al in de ban. Daarnaast wilt Apple haar gebruikers ook beschermen tegen grootschalige dateverzameling met de iOS 14 update van april 2021. 

Als laatste heeft ook Google zich bij deze club gevoegd. In het voorjaar van 2021 kwam ‘s werelds meest gebruikte browser met een officiele mededeling dat het gaat stoppen met third-party cookies. De wijziging in het gebruik van cookies zal ergens in 2023 plaatsvinden. 

Wat zijn Third-party cookies?

Wanneer je een website bezoekt, dan kun je een cookie melding verwachten. Vervolgens krijgt de gebruiker de keuze om te bepalen welke informatie mag opgeslagen en/of gedeeld. Een Cookie is een stukje code dat extra functionaliteit toevoegt aan een website. Websites gebruiken cookies om de actie van een gebruiker te onthouden zodat hij niet telkens opnieuw wordt gevraagd een handeling uit te voeren.

Als gevolg daarvan helpen ze een betere, meer gepersonaliseerde gebruikerservaring te bieden. Cookies van derden worden specifiek aangemaakt en geplaatst door andere websites dan de website die u bezoekt. Enkele veelvoorkomende toepassingen zijn cross-site tracking, retargeting en ad serving.

First- and Third-party cookies

Wanneer het een third-party cookie betreft, dan komt de code vanuit een anders domein, ofwel code van een externe server. Als de bron van de code het zelfde is als het domein, dan spreken we van first-party cookies.

Het verdwijnen van third-party cookies is onderdeel van een grotere beweging, de reden waarom we verschuiven van een cookieloze wereld naar een privacy-first wereld is onze kernactiviteit dit jaar.

Wat betekend een cookieloze wereld voor jou advertenties?

Het is duidelijk dat third party cookies binnen enkele jaren tot het verleden zullen behoren. Dit zal zonder meer ook gevolgen hebben voor online advertenties. Cookies zijn een eenvoudige manier om informatie te verzamelen. Daarom worden ze veel gebruikt voor allerlei verschillende doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan de targeting van advertenties tot de personalisatie van een platform.

Met het verdwijnen van third-party cookies ontstaan de volgende uitdagingen voor jouw online advertenties:

  • Remarketing
    Door het verdwijnen van de third party cookies wordt het voor adverteerders steeds lastiger in te zetten op remarketing. Door de zogeheten Intelligent Tracking Prevention (ITP) kunnen gebruikers minder lang op remarketing lijsten geplaatst worden. Hierdoor is het voor online adverteerders nog belangrijker om in te zetten op first party data.
  • Analytics & conversion tracking
    Door een strenger beleid op cookies, zal de betrouwbaarheid van data in bijvoorbeeld google analytics afnemen. Door geblokeerde cooies kunnen terugkerende bezoekers niet herkend worden. Dit zal uiteindelijk ook invloed hebben op waarderingen van campagnes, de impact hiervan kan in sommige gevallen pas na een langere tijd worden geanalyseerd.
  • A/B test en personalisatie
    Alle gepersonaliseerde data van gebruikers wat wordt opgeslagen in de browser, zal beinvloed worden door de veranderende privacy-maatregelen. Door de verdwijning van tracking cookies is het niet meer mogelijk om het online gedrag van bezoekers over een langere tijd te volgen.

Hierdoor kunnen we concluderen dat de mogelijkheid van personalisatie in campagnes wordt beperkt. Daarnaast is de data niet in alle gevallen volledig betrouwbaar. Elke unieke gebruiker wordt namelijk na een bepaalde tijd als nieuwe gebruik gezien. 

Wat nu?!

Door het wegvallen van third-party cookies is het belangrijk om na te denken over de middelen die we nu inzetten om gestelde doelen te behalen. Door de verdwijning van third-party tracking worden we afhankelijker van platformen zoals Google en Facebook. Dit komt omdat de first-party data steeds meer de overhand gaat krijgen.

Bij BE Digital zijn we daarom hard aan het nadenken welke stappen we moeten zetten om goed voorbereid te zijn op de cookieloze toekomst.

Wil jij meer informatie over de cookieloze wereld? Neem vrijblijvend contact op met BE Digital om te kijken wat we jou kunnen betekenen of bekijk de whitepaper van Data-Driven Marketing Association. Hierin gaan zij nog dieper in op de verdwijning van third-party cookies. 

 

Author:
Barry is een visionaire ondernemer en digitale strateeg die al meer dan 10 jaar lang de digitale wereld kent. Als de oprichter en eigenaar van BE Digital, een toonaangevend digitaal bureau, heeft hij zijn stempel gedrukt op de industrie door honderden klanten te helpen hun digitale aanwezigheid te optimaliseren en hun groeidoelen te bereiken. Met meer dan 10 jaar ervaring heeft Barry een diepgaand inzicht ontwikkeld in digitale strategieën, marketingtrends en technologische ontwikkelingen. Zijn passie voor innovatie is goed merkbaar binnen het bedrijf en is een belangrijke factor in het voortdurend voorop lopen bij nieuwe ontwikkelingen in de branche. BE Digital is niet alleen gericht op het vergroten van de zichtbaarheid van zijn klanten online, maar ook op het creëren van waarde en het stimuleren van groei. BE Digital begrijpt dat elk bedrijf uniek is en streeft ernaar om op maat gemaakte oplossingen te bieden die aansluiten bij de specifieke doelstellingen en behoeften van zijn klanten, vooral gericht op het MKB-segment.