Hoe gebruik je Google Analytics 4?

Overstap naar Google Analytics 4

De overgang van Google Analytics Universal naar Google Analytics 4 kan ontmoedigend lijken, maar als je nu begint met het opzetten van je datastrategie, kan je de overgang probleemloos en gemakkelijk laten verlopen. Daarnaast wil je nu al beginnen zodat je zo snel mogelijk data in jullie Google Analytics 4 accounts hebt.

Lees verder als je te weten wilt komen welke stappen jij moet ondernemen om de overstap naar Google Analytics 4 te maken en goed voorbereid te zijn.

De enige overeenkomst in websitedata is dat het altijd verandert, en Google Analytics is niet anders. In oktober 2020 kondigde Google de release aan van Google Analytics 4 , waarbij het werd gepresenteerd als een analyse-tool die slimmere inzichten biedt om de ROI (return on investment) te verbeteren nu digitale marketing overgaat naar een cookie-loze wereld.

Na een aankondiging zoals deze, is de eerste vraag die elk bedrijf stelt: “Hoe heeft dit direct invloed op mijn bedrijfsdata?” De overstap naar Google Analytics 4 gaat de manier waarop iedereen Google Analytics gebruikt veranderen. Het positieve is dat we nog tijd hebben om ons voor te bereiden: Als je nu de tijd neemt om te begrijpen hoe je gegevens werken in GA4, bespaar je later veel tijd en hoofdpijn.

Het opzetten van de eerste gegevensstroom

De eerste stap om te starten met Google Analytics 4 is het opzetten van de gegevensstroom. In de beheer sectie van Google Analytics Universal is het mogelijk om de property te upgraden doormiddel van de instelassistent voor GA4. De upgrade zal een nieuwe porperty creëren voor tracking die begint met G-.

Om Google Analytics Universal te behouden en de leerfase van Google Analytics 4 op te starten, is het belangrijk dat beide tags geactiveerd blijven op de website. Dit is belangrijk om de Universal rapportage te blijven gebruiken terwijl de leerfase van Google Analytics 4 doorloopt. 

Nadat de property voor Google Analytics 4 is ingesteld, is het van belang om een gegevensstroom te koppelen. Standaard zal GA4 de volgende events doormeten:

  • Paginaweergaven
  • Scrolls
  • Uitgaande klikken
  • Zoekresultaten
  • Video-engagement 
  • Bestandsdownload

Zodra er een gegevensstroom is gemaakt, kan de G-tag van Google Analytics 4 op de website worden geïnstalleerd. Het is belangrijk niet te vergeten dat je nog steeds de Google Analytics Universal code wilt laten afvuren op de site, of via Google Tag Manager, zodat de gegevens naar beide versies van Google Analytics kunnen stromen

Realtime rapport in Google analytics 4

Zodra de nieuwe code op de site is geïnstalleerd, navigeert dit naar het realtime-rapport om te bevestigen dat de gegevens binnenkomen. GA4 heeft alle individuele realtime rapporten gecombineerd in één mega-rapport. De gebruikerskaart wordt nu in real-time bijgewerkt en toont de gegevens van de laatste 30 minuten.

De twee andere grote veranderingen zijn de gebeurtenissen en conversies: Google Analytics 4 maakt bevat de verandering om zich te concentreren op betrokkenheid, dus alle gebruikersactiviteiten, inclusief paginaweergaven, worden bijgehouden als gebeurtenissen. De tweede verandering is het menu conversies. Deze belangrijke acties die we vroeger als doelen volgden, worden nu allemaal conversies genoemd. Google heeft ook het aantal conversies dat je kunt volgen verhoogd naar 30.

Zelfs met een toename in te volgen conversies, moet je nog steeds goed nadenken over welke gebeurtenissen je volgt. Een goede toevoeging aan GA4 is dat de gebeurtenissen kunnen worden aangepast en bewerkt in de Google Analytics interface. Gebeurtenissen rechtstreeks in GA kunnen maken en aanpassen, betekent minder afhankelijkheid van codering voor het bijhouden van gebeurtenissen in Google Tag Manager.

Gebeurtenissen maken of bewerken in GA4

Wanneer je voor het eerst navigeert naar het menu gebeurtenissen, worden de standaardgebeurtenissen weergegeven die worden geleverd met Google Analytics 4. Doormiddel van de knoppen boven aan het scherm kunnen nieuwe gebeurtenissen worden aangemaakt of bestaande gebeurtenissen gewijzigd worden. In het menu staan buttons waarmee eenvoudig elke gebeurtenis kan worden omgezet in een conversie.

Ondanks dat elke gebeurtenis op de website belangrijk is, zijn er maar een aantal die moeten worden gemarkeerd als conversie. Hierbij wordt het aanpassen van de gebeurtenis erg belangrijk. Je kunt nieuwe gebeurtenissen instellen die alleen bepaalde kliks tellen. Om dat te doen, klikt je eerst op de knop “Een gebeurtenis maken”. Vervolgens geef je de gebeurtenis een nieuwe naam en stel je de voorwaarden in voor die gebeurtenis. Aangezien alle paginaweergaven in GA4 als gebeurtenissen worden beschouwd, is het mogelijk een gebeurtenis te maken voor de “pagina locatie” en vervolgens de paginanaam in te voeren die je wilt volgen. 

Verandering hoeft niet eng te zijn

Op het eerste gezicht lijkt Google Analytics 4 aanzienlijk anders en die verandering kan mensen afschrikken. Het goede nieuws is dat bedrijven allemaal in hetzelfde schuitje zitten om een heel nieuw systeem te leren. Daarnaast is er nu nog genoeg tijd om de nieuwe tool te leren kennen. 

Zijn jullie benieuwd naar de mogelijkheden van Google Analytics 4 voor jullie bedrijf? Neem dan gerust contact op!

 

Author:
Barry is een visionaire ondernemer en digitale strateeg die al meer dan 10 jaar lang de digitale wereld kent. Als de oprichter en eigenaar van BE Digital, een toonaangevend digitaal bureau, heeft hij zijn stempel gedrukt op de industrie door honderden klanten te helpen hun digitale aanwezigheid te optimaliseren en hun groeidoelen te bereiken. Met meer dan 10 jaar ervaring heeft Barry een diepgaand inzicht ontwikkeld in digitale strategieën, marketingtrends en technologische ontwikkelingen. Zijn passie voor innovatie is goed merkbaar binnen het bedrijf en is een belangrijke factor in het voortdurend voorop lopen bij nieuwe ontwikkelingen in de branche. BE Digital is niet alleen gericht op het vergroten van de zichtbaarheid van zijn klanten online, maar ook op het creëren van waarde en het stimuleren van groei. BE Digital begrijpt dat elk bedrijf uniek is en streeft ernaar om op maat gemaakte oplossingen te bieden die aansluiten bij de specifieke doelstellingen en behoeften van zijn klanten, vooral gericht op het MKB-segment.