De b​este tijd om te posten op Instagram

De beste tijd om te posten op Instagram? Hoe vaak en wanneer je post op Instagram kan invloed hebben op je succes op de app. Post te veel en je oververzadigt je publiek, post te weinig en je kunt volgers verliezen. Gezien het feit dat jullie publiek van jullie wil horen op het platform, is het belangrijk om een post schema op te stellen dat aan deze wens van het platform en jullie gebruikers voldoet. Lees verder om te leren hoe vaak jullie bedrijf zou moeten posten op Instagram.

Wat is de beste tijd om te posten op Instagram?

De beste tijd om te posten om Instagram is sterk afhankelijk van jou doelgroep en volgers. Er zijn meerdere elementen om rekening mee te houden wanneer je als bedrijf de focus legt op organisch bereik. Zo is naast de tijd, het aantal posts, de dag van de post en het plaatsingsfrequentie erg belangrijk. BE Digital neemt je mee in dit proces!

Hoe vaak moet een bedrijf posten op Instagram?

Tijdens Instagram’s 2021 Creator Weekend, werd Adam Mossieri (CEO van Instagram) gevraagd naar het ideale aantal posts voor bedrijven om te slagen op het platform. Hij zei dat er geen vaste formule was, maar dat een ideale strategie is om een paar in-feed posts per week en een paar stories per dag te delen.

Hoe weet je wat de beste plaatsingsfrequentie voor Instagram is?

Om erachter te komen wat voor jouw merk of bedrijf de beste frequentie is om berichten te plaatsen op Instagram, moeten jullie gebruikmaken van het bovenstaande inzicht en experimenteren, de interactie van volgers zullen uiteindelijk laten weten  wat werkt. Als de betrokkenheid bijvoorbeeld afneemt na een bepaald aantal posts per week kan het zijn dat er te veel gepost wordt. Belangrijk om dus  in de gaten te houden wanneer jullie volgers het meest actief zijn en in welke tijdzones ze zich bevinden. Bijvoorbeeld het plaatsen van een post wanneer je meest betrokken publiek slaapt heeft niet zoveel zin.. Experimenteer met een schema voor het plaatsen van berichten en gebruik inzichten en analyses om te zien wat werkt en wat niet. Als het perfecte aantal posts is  gevonden, daarop doorbouwen door  content in te plannen op basis van die frequentie.

Beste dag om te posten op Instagram

Naast de beste tijd om te posten op Instagram, is de dag ook niet geheel onbelangrijk. Instagram is een platform dat mensen vooral in hun vrije tijd gebruiken. Het gebruikt een algoritme dat de ‘laatste posts’ toont, maar deze worden niet in chronologische volgorde weergegeven. Dit maakt het uiterst belangrijk om te posten tijdens piekuren voor maximale engagement. Zoals eerder beschreven is voor jullie belangrijk om consistent elke dag een post te plaatsen en meerdere story’s te delen. Uiteindelijk door langdurig en veel te testen, kan je achterhalen wat het beste voor jullie bedrijf werkt.

Hoe post ik op Instagram via de computer

Om het voor bedrijven gemakkelijk te maken een post te plaatsen is er een mogelijkheid om in de Meta Business Suite jullie berichten in te plannen voor zowel Instagram als Facebook. Op deze manier kunnen berichten en verhalen gepland voor  langere termijn. Nog  niet bekend met de Meta Business Suite, bekijk dan de pagina van Facebook waarin zijn uitgebreid uitleggen wat het precies is en wat je ermee kan.

Nieuwe functie Instagram

Instagram heeft in maart 2022 bekend gemaakt een nieuwe functie toe te voegen aan het platform waardoor gebruikers hun feed naar wens kunnen bekijken. Instagram introduceert favorieten en volgend waarmee je zelf kan kiezen wat voor content er in jou feed wordt weergegeven. 

Wat zijn favorieten en volgen?

Je Instagram-feed is een mix van foto’s en video’s van mensen die je volgt, voorgestelde posts en meer. In de loop van de tijd worden er meer aanbevelingen aan je feed toegevoegd op basis van je interesses. Favorieten en Volgen zijn nieuwe manieren om recente posts te bekijken van de accounts die je volgt.

Favorieten toont je de nieuwste berichten van accounts die jij kiest, zoals je beste vrienden en favoriete makers of leukste kledingmerk. Naast deze weergave worden berichten van accounts in Favorieten ook hoger weergegeven in je startfeed. Gebruikers van het platform hebben de mogelijkheid maximaal 50 accounts toe te voegen aan hun favorietenlijst. De accounts die worden gefavoriet krijgen hier geen melding van, daarnaast kan de lijst ten alle tijden worden aangepast.

Volgen toont je berichten van de mensen die je volgt. Zowel bij Favorieten als Volgen worden berichten in chronologische volgorde weergegeven, zodat je snel op de hoogte bent van recente berichten. Om Favorieten en Volgen te gebruiken, tik je op Instagram in de linkerbovenhoek van je startpagina om te kiezen wat je ziet.

Starten met posten op Instagram!

Je wilt nooit een kans missen om je publiek te bereiken. Streef naar een aanwezigheid op de app die hen helpt te leren van jullie bedrijf en blijf enthousiast om te zien wat jullie de volgende keer met hen zullen delen. Graag advies of ondersteuning ontvangen voor het plaatsen van berichten of adverteren op Instagram en Facebook? BE Digital heeft al vele klanten geholpen om meer organisch en betaald bereik en volgers te krijgen. Neem gerust contact op!

Author:
Merle is een gedreven Brand en Digital Consultant die gespecialiseerd is in het transformeren van jouw merk naar een digitaal powerhouse. Met een scherpe focus op zowel organische als betaalde social media, biedt Merle een holistische aanpak om niet alleen je online aanwezigheid te versterken, maar ook je merkidentiteit en branding strategisch uit te bouwen. Haar expertise in design en branding is cruciaal in het vormen van een consistent en aantrekkelijk merkimago dat resonantie vindt bij je doelgroep. Of het nu gaat om het opzetten van een doeltreffende contentstrategie, het plannen van consistente en impactvolle content of het beheren van social media kanalen, Merle zorgt ervoor dat elk aspect van je digitale en traditionele marketing naadloos integreert om een optimale merkbeleving te garanderen.