Wat is CRO? (Conversie optimalisatie)

CRO staat voor Conversion Ratio Optimalization, oftewel conversie optimalisatie. CRO is een cruciaal onderdeel binnen online marketing. Doormiddel van CRO wordt het conversiepercentage van een website geoptimaliseerd waardoor bij hetzelfde aantal bezoekers meer leads, verkopen of andere conversiedoelen worden gegenereerd. 

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie (CRO) is het proces van het verhogen van het percentage conversies van een website of mobiele app. CRO omvat doorgaans het genereren van ideeën voor elementen op jullie website of app die kunnen worden verbeterd en vervolgens het toetsen van die ideeën door middel van bijvoorbeeld A/B-tests.

Waarom is conversie optimalisatie belangrijk?

Conversieratio optimalisatie is belangrijk omdat het bedrijven in staat stelt de kosten voor klantenwerving te verlagen door meer waarde te halen uit de bezoekers en gebruikers die al worden binnengehaald. Door het optimaliseren van het conversiepercentage kan je de inkomsten per bezoeker verhogen, meer klanten werven en je bedrijf sneller laten groeien.

Als een landingspagina bijvoorbeeld een conversiepercentage van 10% heeft en 2.000 bezoekers per maand ontvangt, dan genereert de pagina 200 conversies per maand. Als het conversiepercentage kan worden verbeterd tot 15% door verschillende elementen op de pagina te optimaliseren, springt het aantal gegenereerde conversies met 50% naar 300 per maand.

Er is altijd ruimte voor verbetering als het gaat om het verhogen van conversies, en grote bedrijven zijn dan ook voortdurend bezig met het verbeteren van hun website en apps om een betere ervaring voor hun gebruikers te creëren en het aantal conversies te verhogen.

Conversieratio optimaliseren

Conversieratio optimalisatie begint met het vaststellen van de conversiedoelen voor een bepaalde webpagina of app-scherm. De succescijfers van de website of mobiele app zijn afhankelijk van het type bedrijf en de doelen die de organisatie nastreeft.

Bijvoorbeeld, als je online producten verkoopt, kan een conversiedoel aankopen zijn, of het aantal website bezoekers dat een product toevoegt aan hun winkelwagen. Als je producten of diensten verkoopt aan bedrijven, meet je misschien het aantal leads dat je website verzamelt of het aantal downloads van whitepapers.

Enkele veelvoorkomende conversiedoelen per type branche:

  • Media – pageviews, advertentieweergaven, nieuwsbrief inschrijvingen, aanbevolen content engagement
  • E-commerce – productverkoop, add-to-carts, voltooiingspercentage van winkelwagens, inschrijvingen voor e-mail nieuwsbrieven
  • Reizen – conversies van boekingen, bijkomende aankopen, social shares
  • B2B – gegenereerde leads, gesloten deals

Zodra je de conversiecijfers voor jouw digitale interacties met jouw publiek hebt vastgesteld, kan je beginnen met het verbeteren van jullie digitale klantervaringen door middel van conversie optimalisatie.

Conversie optimalisatie strategie

De strategie start met het bepalen op welke gebieden er moet worden geoptimaliseerd.

Zodra de conversiecijfers zijn geïnventariseerd, is de volgende stap in het optimalisatie proces om te bepalen welk deel van jouw conversietrechter geoptimaliseerd moet worden.

Doorgaans wil je beginnen met het optimaliseren van het deel van jouw conversietrechter dat het meeste verkeer ontvangt of het grootste aantal conversies genereert. Door je op deze pagina’s te richten, zullen de resultaten van jouw wijzigingen sneller zichtbaar zijn en een grotere impact hebben op jouw bedrijf.

Andere mogelijke plaatsen om te beginnen zijn pagina’s met de hoogste waarde of pagina’s die ondermaats presteren in vergelijking met de rest van jouw website. Nogmaals, het verbeteren van deze gebieden kan de grootste directe impact hebben op de conversiedoelen.

Een kledingwinkel kan bijvoorbeeld ontdekken dat de pagina voor hoeden veel verkeer ontvangt, maar een conversiepercentage heeft dat veel lager is dan dat van de rest van de site. Door de conversieratio van die pagina te verbeteren, zal de retailer een grote verbetering in de verkoop zien voor zijn CRO-inspanningen.

Voordelen conversie optimalisatie

Het grootste voordel van conversie optimalisatie is dat je met de bestaande bezoekers de bedrijfsprestaties kan verbeteren en daardoor meer rendement haalt uit de website. Op deze manier kan er bijvoorbeeld meer omzet gegenereerd worden waardoor het advertentiebudget ook verhoogd kan worden, wat uiteindelijk zorgt voor extra groei. De overige voordelen zijn als volgt:

  • Waarde per bezoeker verhogen;
  • Bezoekersgericht sturen en verleiden tot acties;
  • Een verhoging van de ROI (Retun on Investment);
  • Verhoging van de omzet of aantal klanten;
  • Optimalisatie doormiddel van data, dus meetbare resultaten.

Ondersteunt worden door de beste conversie optimalisatie specialist?

Wil je van start gaan met CRO maar weet je niet goed waar je moet beginnen? BE Digital is expert op het gebied van conversie optimalisatie en heeft inmiddels vele klanten ondersteunt bij dit proces. We helpen je graag in het proces om met lage kosten meer business te genereren.

Author:
Barry is een visionaire ondernemer en digitale strateeg die al meer dan 10 jaar lang de digitale wereld kent. Als de oprichter en eigenaar van BE Digital, een toonaangevend digitaal bureau, heeft hij zijn stempel gedrukt op de industrie door honderden klanten te helpen hun digitale aanwezigheid te optimaliseren en hun groeidoelen te bereiken. Met meer dan 10 jaar ervaring heeft Barry een diepgaand inzicht ontwikkeld in digitale strategieën, marketingtrends en technologische ontwikkelingen. Zijn passie voor innovatie is goed merkbaar binnen het bedrijf en is een belangrijke factor in het voortdurend voorop lopen bij nieuwe ontwikkelingen in de branche. BE Digital is niet alleen gericht op het vergroten van de zichtbaarheid van zijn klanten online, maar ook op het creëren van waarde en het stimuleren van groei. BE Digital begrijpt dat elk bedrijf uniek is en streeft ernaar om op maat gemaakte oplossingen te bieden die aansluiten bij de specifieke doelstellingen en behoeften van zijn klanten, vooral gericht op het MKB-segment.