Wat is content marketing en hoe kan jouw bedrijf het inzetten? 

Content marketing is een van de snelst groeiende takken van marketing. We leven in een wereld waarin content niet meer weg te denken is. Meer weten over waarom content marketing belangrijk is voor jouw bedrijf? Lees er meer over in deze blog. 

Om jouw merk of bedrijf onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep zijn niet altijd grote reclame of PR activiteiten nodig. Met een goede content marketing strategie kan jouw bedrijf  jullie producten, diensten of verhaal goed onder de aandacht brengen. Content marketing is een tak van marketing dat zich richt op het consistent verspreiden van waardevolle en relevante content voor jullie doelgroep. Het doel hiervan is de aandacht te trekken van jullie (potentiële) doelgroep, deze te behouden en uiteindelijk het gewenste klantgedrag te verwezenlijken.

Waarom jouw bedrijf gebruik zou moeten maken van content marketing? 

Wist je dat 90% van alle bedrijven content gebruiken in hun marketinginspanningen? Content marketing is een belangrijk onderdeel van digitale marketing. Wanneer we kijken naar de jongere generatie (Gen Z), gebruikt deze generatie voor bijna alles wij zij doen online middelen. Zij lezen geen kranten meer en gaan bijna niet meer naar fysieke winkels. Het is dus belangrijk dat jouw bedrijf structureel en relevant aanwezig is online om meer bereik te creëren en jullie doelgroep te bereiken. Dit draagt bij aan het behalen van jullie doelen.

Vormen van content marketing

Video

Naast Google is YouTube een van de grootste zoekmachines ter wereld. Veel mensen zoeken naar informatie via het bekijken van een video. Daarnaast is TikTok tegenwoordig een groot platform geworden waar korte video’s op worden geplaatst en worden bekeken. Op een kanaal als Tiktok zijn het maken van korte video’s belangrijk. Daarnaast focust Instagram zich ook op korte video’s met het onderdeel Reels binnen het platform. Deze korte video’s dragen bij aan jullie content marketing strategie. Het is belangrijk dat jouw bedrijf daar snel mee start.

Infographics

Een infographic is een afbeelding waarin andere afbeeldingen en tekst zijn verwerkt. Een voorbeeld waar een infographic geplaatst kan worden is Pinterest. In een infographic kan je elementen aanklikbaar maken en op deze manier mensen naar jouw website sturen om de bijbehorende informatie te lezen.

Social media

Deze vorm van content marketing is voor iedereen bekend. Social media bestaat uit meerdere platformen zoals: Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Twitter etc. Via social media platformen kan jouw bedrijf veel mensen bereiken en op basis van jullie doelen.

Podcasts

Podcasts worden steeds populairder. Via podcasts kun je informatie delen door middel van het opnemen van een gesprek of discussie. Podcasts zijn vooral populair omdat het luisteren van een podcast gecombineerd kan worden met andere activiteiten zoals wandelen, fietsen of autorijden.

E-mail marketing

E-mail marketing kun je ook apart zien van content marketing maar toch is het een handige manier om informatie te delen met jouw doelgroep. Via e-mail marketing kan je bijvoorbeeld nieuwsbrieven, korting acties, aankondigingen of andere informatie delen zodat jullie doelgroep of klanten dit ontvangt in hun inbox. E-mails worden over het algemeen goed gelezen en bieden de mogelijkeheid om veel content in een keer naar een persoon te sturen.

Blogs

Blog posts leveren op den duur organische bezoekers naar jullie website wanneer deze goed geschreven zijn voor SEO. Het is belangrijk dat je bij het schrijven van een blog van te voren nadenkt over wat het belangrijkste zoekwoord is waarover je wilt schrijven. In deze blog is dat bijvoorbeeld het woord content marketing. Ook moet je goed kijken naar woorden die daarom heen hangen. Google kijkt naar het hoofdzoekwoord van een blog (pagina) en aanverwante zoekwoorden zoals bijvoorbeeld content strategie of content planning. Door een goede SEO geoptimaliseerde blog te schrijven over een bepaald onderwerp zal je op den duur positie gaan claimen in Google en daar organisch verkeer uit krijgen. Er is wel nog meer nodig aan SEO optimalisaties om serieus aanspraak te maken op hogere posities in Google. Lees meer over SEO hier

Hieronder nog een aantal weetjes over blogs

1. 70% van de internetgebruikers leert een bedrijf liever kennen door blogs dan door advertenties

Vele consumenten geven aan dat zij blogs zeer betrouwbare informatiebronnen vinden. Hoe meer consumenten zelf relevante informatie kunnen bekijken over jouw bedrijf, hoe eerder zij zich vertrouwd zullen voelen met jouw bedrijf, wat weer zal leiden tot het behalen van jullie doelen.

2. Blogartikelen met een afbeelding krijgen meer weergaven

Ons brein heeft de voorkeur voor beelden, is gebleken. Bijvoorbeeld: uit een bijsluiter die visueel wordt weergegeven slaan mensen 95% op, als deze wordt weergegeven in de vorm van tekst slaan we maar liefst 70% op in ons geheugen. Afbeeldingen in jouw blogs zijn dus zeer belangrijk! 

3. Blogs geven meer geïndexeerde pagina’s

Hoe meer inhoud op de website, hoe meer inhoud er voor Google is om te indexeren en te rangschikken in de zoekresultaten. Dit verbetert uiteindelijk dus de kwaliteit van jouw organisch zoekverkeer. 

4. Samenhangende blog posts generen meer verkeer

Met samenhangende blogposts bedoelen wij blog posts die voor vrij lange tijd relevant blijven. Vanuit diverse blogs kun je verwijzen naar andere blogs en daarom zal er een langere tijd nog steeds organisch verkeer naar gestuurd worden.

Hoe begin je met een goede content marketing strategie?

Met een goede content strategie leg je focus op organische groei van jullie online bedrijf. Het helpt je te bepalen wat het doel, de planning en de kanalen zijn die je hiervoor in wilt zetten. Vraag je af wat je doelgroep graag voor content wilt zien en waar zij op aan zouden kunnen gaan. Wees informatief en probeer een rol als adviseur te pakken voor jullie huidige en potentiële klanten. Op die manier kan content marketing een steeds belangrijkere rol gaan spelen in jullie volledige digitale strategie.

Meer weten over content marketing of een goede content strategie? Neem dan vrijblijvend contact op en wij helpen graag verder

Author:
Barry is een visionaire ondernemer en digitale strateeg die al meer dan 10 jaar lang de digitale wereld kent. Als de oprichter en eigenaar van BE Digital, een toonaangevend digitaal bureau, heeft hij zijn stempel gedrukt op de industrie door honderden klanten te helpen hun digitale aanwezigheid te optimaliseren en hun groeidoelen te bereiken. Met meer dan 10 jaar ervaring heeft Barry een diepgaand inzicht ontwikkeld in digitale strategieën, marketingtrends en technologische ontwikkelingen. Zijn passie voor innovatie is goed merkbaar binnen het bedrijf en is een belangrijke factor in het voortdurend voorop lopen bij nieuwe ontwikkelingen in de branche. BE Digital is niet alleen gericht op het vergroten van de zichtbaarheid van zijn klanten online, maar ook op het creëren van waarde en het stimuleren van groei. BE Digital begrijpt dat elk bedrijf uniek is en streeft ernaar om op maat gemaakte oplossingen te bieden die aansluiten bij de specifieke doelstellingen en behoeften van zijn klanten, vooral gericht op het MKB-segment.