Social media organisch gaat over alle activiteiten die onbetaald plaats vinden op social media platformen. Dit gaat dus over berichten die je plaatst die niet worden gepromoot. Organische social media is een kanaal wat iedereen gratis kan gebruiken en is dus toegankelijk voor iedereen. Toegankelijk is het wel, echter gemakkelijk helaas niet. Organische social media wordt namelijk gezien als een van de moeilijkste tools, resultaat halen door middel van organische social media is lastig. Dit komt mede door algoritmes waar je mee te maken krijgt. Niemand weet precies hoe deze algoritmes werken en er is heel veel over te lezen wanneer je hiernaar zoekt. Toch zal je zelf moeten ervaren wat het succes kan zijn.
Hoe werkt het social media algoritme?
Het social media algoritme is een mechanisme dat bepaald welke gebruikers van een bepaald platform jouw berichten te zien krijgen. Vroeger was er vooral sprake van een chronologisch algoritme – hierbij laat het social media platform de berichten op chronologische volgorde zien, het bericht dat als eerst gepost wordt, word ook als eerste laten zien- tegenwoordig wordt het algoritme op andere factoren gebaseerd. Het algoritme is gebaseerd op veel factoren en het verandert continu, maar de volgende factoren zullen altijd een belangrijke rol spelen:
- De relatie met de gebruiker: heb je bijvoorbeeld vaker interactie met een bepaalde gebruiker dan zal deze jouw posts eerder te zien krijgen.
- Vergelijkbare content: als er gebruikers zijn die vergelijkbare content als dat van jou interessant vinden, zullen zij ook eerder jouw berichten te zien krijgen.
- Relevante posts: het algoritme geeft elke geplaatste post een relevantiescore, deze score beïnvloedt aan wie de post getoond wordt.
Kortom, algoritmes maken een selectie van het gebruikersgedrag en maken dus op basis hiervan een keus wie jouw posts te zien krijgt. Het gebeurd dus vrijwel niet dat voor ieder bericht dat je plaatst je 100% van je volgers bereikt, dit maakt organische social media een lastig kanaal omdat het moeilijk is de juiste balans te zoeken.
Hoe kan je veel bereik creëren met organische social media?
Zoals hierboven beschreven speelt het algoritme een belangrijke rol. Het algoritme bepaald voor een groot deel wie jouw content te zien krijgt en hoe groot jouw bereik is. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je op social media zelf ook bijdraagt aan een hoger bereik. Je kan bijvoorbeeld gaan focussen op de volgende elementen:
- Duik in jouw statistieken en kijk wat mensen leuk vinden om naar te kijken, waar reageren mensen veel op en wat heeft het meeste engagement?
- Zorg voor engagement en interactie, stel bijvoorbeeld vragen waarbij mensen moeten reageren in de comments. Op deze manier is de kans ook groter dat meer mensen jouw posts te zien krijgen.
- Plaats aantrekkelijke foto’s,
- Maak een post persoonlijk
- Tag mensen in jouw posts – tegenwoordig kan je op Instagram ook mensen uitnodigen als bijdrager zodat deze ook post ook aan de volgers van de getagde persoon worden laten zien.
- Voeg een locatie toe en uiteraard hashtags!
- Als laatste plaats content die onderscheidend is van anderen, hoe meer content op dat van concurrenten lijkt, hoe minder interessant het is voor jouw doelgroep.
Waarom is social media organisch inzetten voor bedrijven belangrijk?
Social media is een krachtig instrument in de marketing om in te zetten voor bedrijven.
- Door middel van social media kunnen bedrijven zich verbinden met (potentiële klanten). Mensen zoeken tegenwoordig eerder op social media naar bedrijven dan via een website en dit heeft dus zeker voordeel voor jouw naamsbekendheid.
- Daarnaast kan je waardevolle feedback ontvangen van klanten op social media en hier ook op de hoogte van blijven.
- Verder is social media ook een toegevoegde waarde voor je SEO, veel social media profielen worden ook door Google gerankt.
- Vergeet niet dat er een kans is dat jouw concurrentie ook gebruik maakt van social media en dus voorlopen hierop (als ze het uiteraard goed aanpakken).
Uiteraard is het wel belangrijk om het gehele plaatje van jouw bedrijf om te zetten in de social media en hier zit natuurlijk wel een strategie achter. Het is belangrijk dat je een bepaald doel voor ogen hebt en dat je je doelgroep goed kent. Stel jezelf vragen als:
- Wat wil ik bereiken?
- Wat wil ik overbrengen?
- Hoe beweegt de doelgroep?
- Wat zijn de interesses?
- Waar kijkt de doelgroep graag naar?
- Op welke kanalen bevindt de doelgroep zich?
- Past dit kanaal bij mijn bedrijf?
Er zit veel meer achter organische social media dan je wellicht denkt en ook daarom is het goed om direct te beginnen!
Ben jij benieuwd wat wij kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag om jouw doelen via organische social media te behalen. Neem gerust contact met ons op via ons contactformulier!