8 Stappen om de online strategie van jouw bedrijf te verbeteren en te groeien

Een online strategie is eigenlijk niets anders dan een reguliere bedrijfsstrategie, met het verschil dat je toespitst op je online activiteiten en de online kanalen die je tot je beschikking hebt. Met een online strategie bepaal je dus de algemene lange termijn online marketing doelstellingen van een onderneming, de koers van je handelswijze op internet en de toewijzing van de online middelen die nodig zijn om deze doelen te bereiken. Hierbij 8 stappen om een succesvolle online strategie voor onderneming op te zetten:

  1. Verken de omgeving en analyseer de resultaten.

Een solide online strategie begint met analyseren en onderzoeken. Dit geeft je een duidelijk beeld van waar jullie staan op dit moment en   hoe je het doet ten opzichte van concurrenten. Ook krijg je een dieper inzicht in je potentiële klanten, ook wel doelgroep genoemd

  • Analyseer je prestaties. Begin met het evalueren van je prestaties van het afgelopen jaar. Duik in de webanalytics data om te bepalen wat wel en niet werkte en waarom. 
  • Evalueer je concurrenten. Besteed wat tijd aan het bekijken van de digitale aanwezigheid van je concurrenten. Het mooie van digitale marketing is dat het gemakkelijk is om te zien wat je concurrenten doen omdat alles openbaar is. Gebruik onderzoekstools zoals SpyFu om een gratis analyse van de strategie van concurrenten te krijgen.
  • Leer je klanten kennen. Facebook Audience Insights is een gratis tool van Facebook die je kunt gebruiken om details over je publieksgrootte, demografie, gedrag en interesses bloot te leggen. Google Trends is een andere gratis tool om te zien naar welke onderwerpen mensen zoeken en wat de zoektrends over een bepaalde periode zijn.
  1. Breng je online strategie in kaart. 

Bouw een duidelijke online strategie op basis van wat je wilt bereiken en hoe je dat wilt doen. Het GSOT-strategieraamwerk staat voor goals, strategies, objectives and tactics en zal je helpen een concreet en pragmatisch plan te maken.

  • Doelen zijn wat je op een in totaal wilt bereiken met jullie online inzet. Het kan bijvoorbeeld gaan om 5% meer omzet of 200 aanmeldingen voor een evenement. 
  • Strategie is de aanpak die je gebruikt om je doelen te bereiken. Deze wordt meestal bepaald door de fases in de marketingfunnel.Er worden in de markt verschillende namen gegeven aan deze fases. Een bekende is SEE, THINK, DO, CARE. Elke fase focust zich op een ander koopintentie waarin de een toekomstige klant is. 
  • Doelstellingen zijn meetbare getallen die verband houden met je doel. Als je dit jaar bijvoorbeeld de verkoop met 5% wil laten groeien, kan je als doelstelling hebben om 200 leads vast te stellen of 400 mensen te bereiken. 
  • Tactieken zijn afgestemd op je doelstellingen. Als je bijvoorbeeld 200 leads nodig hebt, kan je een landingspagina gebruiken met een webinar en sociale media om potentiële nieuwe klanten te verleiden.

Door een duidelijke online strategie te bepalen, kun je je inspanningen richten op de gebieden die de grootste kans hebben om bedrijfsgroei te stimuleren.

  1. Definieer de doelgroep.

In digitale marketing heb je de mogelijkheid om campagnes uit te voeren met een zeer gerichte targeting. Ga verder dan de traditionele demografische targeting en wees zo specifiek mogelijk. Schrijf uit wie jullie  ideale klant is om daar een helder beeld van te hebben. Dit zorgt ervoor dat iedereen binnen het bedrijf maar ook externe partners snappen wie ze zoeken.

  1. Bepaal je contentstrategie.

Breng op basis van je marketingdoelstellingen en je doelgroep een contentplan in kaart.

Hier zijn vijf manieren om content inspiratie op te doen:

  1. Ga terug naar stap één en ga op zoek naar ideeën van je concurrentie en klantanalyse.
  2. Kijk op Answer the Public om te zien welke vragen mensen stellen in zoekmachines.
  3. Zoek in hashtags op Instagram om te zien wat trending is. Instagram is zeer visueel, dus het is een geweldige bron van inspirerende content.
  4. Kijk naar Google Zoeksuggesties. Dit laat zien waar mensen naar zoeken die gerelateerd zijn aan jouw categorie.
  5. Verken Pinterest voor inspiratie binnen jullie markt.

 

  1. Kies de juiste kanalen en tactiek.

Zodra je weet welke content aanslaat bij je publiek, kies je de kanalen die waarschijnlijk de beste resultaten opleveren. Het is natuurlijk lastig dit precies van te voren te bepalen daarom zal je ook moeten testen binnen elk kanaal wat het resultaat uit dat kanaal is. Door bij te sturen en te optimaliseren kan je hierdoor weer verder groeien.

Overweeg alle potentiële digitale kanalen, tools en tactieken die je zou kunnen gebruiken. Stel vervolgens prioriteiten op basis van de online strategie die je in stap twee hebt gecreëerd. Bedenk hoe elk kanaal bijdraagt aan het behalen van je doelstelling en doel. 

  1. Stel key performance indicators (KPI’s) en benchmarks vast.

Te vaak beginnen bedrijven met de uitvoering, maar worstelen ze met de vraag of ze echt resultaten boeken. Elke activiteit waarin je investeert moet een duidelijke KPI hebben, dat is je maatstaf voor succes. Stel vervolgens benchmarks vast. De benchmark is wat je wilt bereiken. Bij e-mailmarketing zou mijn KPI bijvoorbeeld  kunnen zijn een open rate van e-mails boven 25%.

  1. Voer uit met best practices.

Als je stappen in de uitvoering mist, kan het zijn dat je niet de resultaten krijgt die je verwacht. Neem de tijd om ervoor te zorgen dat je best practices gebruikt. Digitale marketing verandert vaak, en iets dat vorig jaar werkte, moet misschien worden aangepast om nu te werken. Houd in gedachten dat het beter is om een paar dingen goed te doen dan veel dingen slecht. Lees je in en analyseer de binnenkomende data voordurend. 

  1. Analyseer en pas aan.

Een van de dingen die digitale marketing zo krachtig maakt is de mogelijkheid om snel en realtime te optimaliseren op basis van het resultaat.   Plannen en strategieën veranderen continu. Daarom is een strategie ook iets wat continu moet worden bijgeschaafd. Bijvoorbeeld, als een advertentie geen resultaten oplevert, pauzeer deze dan en probeer nieuwe.Als je website geen bezoekers converteert, voer dan een A/B-vergelijkingstest uit met verschillende oproepen tot actie. Je kunt bijvoorbeeld een “lees meer” call to action testen tegen “schrijf je nu in” om te zien wat het beste presteert.

Bij digitale marketing kan het gemakkelijk zijn om je te concentreren op tactieken – je krijgt waarschijnlijk elke week nieuwe ideeën of tools voorgeschoteld. De sleutel tot groeiende resultaten is het opstellen van een duidelijk plan en gefocust blijven. Een doelgerichte online strategie betekent dat je duidelijk weet hoe elk onderdeel van je plan je doelstellingen dichterbij brengt en je bedrijf vooruithelpt.

Wil jij meer weten over een digitale strategie of hulp bij het uitwerken hiervan? Neem gerust contact met ons, wij helpen je graag verder.

Author:
Barry is een visionaire ondernemer en digitale strateeg die al meer dan 10 jaar lang de digitale wereld kent. Als de oprichter en eigenaar van BE Digital, een toonaangevend digitaal bureau, heeft hij zijn stempel gedrukt op de industrie door honderden klanten te helpen hun digitale aanwezigheid te optimaliseren en hun groeidoelen te bereiken. Met meer dan 10 jaar ervaring heeft Barry een diepgaand inzicht ontwikkeld in digitale strategieën, marketingtrends en technologische ontwikkelingen. Zijn passie voor innovatie is goed merkbaar binnen het bedrijf en is een belangrijke factor in het voortdurend voorop lopen bij nieuwe ontwikkelingen in de branche. BE Digital is niet alleen gericht op het vergroten van de zichtbaarheid van zijn klanten online, maar ook op het creëren van waarde en het stimuleren van groei. BE Digital begrijpt dat elk bedrijf uniek is en streeft ernaar om op maat gemaakte oplossingen te bieden die aansluiten bij de specifieke doelstellingen en behoeften van zijn klanten, vooral gericht op het MKB-segment.