Wat zijn Instagram reels? 

In 2020 lanceerde Instagram de ‘Instagram Reels’. Instagram reels zijn korte, vermakelijke of informatieve video’s. Via reels kan je op een creatieve wijze jouw merkverhaal overbrengen aan de doelgroep. Je kan deelnemen aan creatieve trends, integreren met jouw doelgroep, en nieuwe ideeën ontdekken. Je kan de doelgroep informeren via video’s door middel van diverse effecten, sounds en stickers. 

Wat is het bereik van Instagram reels?

Instagram heeft het design van de app aangepast om reels in het midden toe te voegen, hierdoor is het organische bereik gestegen voor reels. Door het grotere bereik kunnen reels ontdekt worden door jouw potentiële doelgroep. Mensen die je niet volgen kunnen jouw bedrijf namelijk ontdekken op het tabblad ‘Reels’, op het beginscherm van het Instagram overzicht en in de “Ontdekken” omgeving binnen de app. Uiteindelijk helpt dit jouw bedrijf om bepaalde doelen te behalen. 

Instagram reels adverteren

Via business.facebook.com kun je eenvoudig advertenties maken. De reels advertenties worden dan tussen andere reels weergegeven, de advertenties kunnen kunnen maximaal 30 seconden duren en worden achter elkaar afgespeeld. Verder zijn alle functies bijvoorbeeld liken en reageren bij reels advertenties ook mogelijk. 

Tips voor een goede reel

Tip 1: leef je in in de doelgroep 

Maak inhoud die de mensen aanspreekt. Als mensen jouw reel bekijken is het de bedoeling dat zij zich herkennen of iets leren van jouw video. Daarnaast kan je overwegen om samen te werken met een influencer via een betaald partnerschap om een bredere doelgroep te bereiken. 

Tip 2: neem deel aan gesprekken of trends 

Interactie met jouw doelgroep of met de community is erg belangrijk. Je kan bijvoorbeeld deelnemen aan gesprekken waardoor je kan worden opgemerkt door anderen. Daarnaast is het deelnemen aan populaire trends belangrijk om gezien te worden, maak bijvoorbeeld gebruik van trendy sounds. 

Tip 3: laat jouw perspectief zien

Laat de persoonlijkheid van je merk zien, creëer een community door het delen van dezelfde passies of interesses of leer mensen iets nieuws. Probeer uniek te zijn zodat mensen willen blijven kijken naar jouw content. 

Tip 4: blijf realistisch 

Geen één video is perfect en dat hoeft ook niet. Voor de kijker is het belangrijk dat het realistisch is en dat zij zich kunnen herkennen in de video.

Tip 5: maak gebruik van een aandachtstrekker

Trek de aandacht van je bezoeker door de juiste tone of voice of beelden te gebruiken in de eerste paar seconde van de video. Zorg dat mensen tot het einde blijven kijken met bijvoorbeeld de tekst: ‘drie gezonde recepten om af te vallen’, jouw doelgroep zal tot het laatste recept blijven kijken als zij hier geïnteresseerd in zijn. 

Tip 6: gebruik geen externe tool voor Instagram reels

Instagram heeft liever niet dat je voor de reels een externe tool gebruikt, bijvoorbeeld TikTok. Gebruik bijvoorbeeld Inshot of Instagram reels zelf om de video’s te bewerken. 

Zelf een reel maken als bedrijf?

Via het plusje rechts bovenin het home scherm van Instagram kan je een bericht, verhaal of reel plaatsen. Daarnaast kan je via het plusje links bovenin op jouw profielfoto hetzelfde doen. Je kan nu een video toevoegen of eentje maken. Voordat je begint volg eerst de volgende stappen: 

  1. Kies een audio/muziekje die past bij jouw video. Probeer ook te kijken of de audio op dat moment trendy is. Deze stap is erg belangrijk in het maken van jouw reel aangezien een goede trendy audio kan zorgen voor een hoger bereik. 
  2. Bij de drie sterretjes kan je kiezen voor een effect of filter.
  3. Als derde stap kun je klikken op het timer icoontje, hier kun je aangeven hoe lang je wil dat jouw video duurt. Je kan je reel instellen op 15, 30, 60 of 90 seconden. Hoe korter de video hoe eerder mensen jouw video zullen afkijken.
  4. Bij snelheid kan je aangeven of je je video versneld of in slowmotion wil laten afspelen.
  5. Verder kan je nog een lay out kiezen, bijvoorbeeld dat jouw video in twee delen wordt opgesplitst.
  6. Als laatste: zet een timer als je wil dat Instagram aftelt voor het opnemen begint.
  7. Als extra kun je nog een dubbele camera toevoegen. Hierbij kun je tegelijkertijd gebruik maken van de selfie camera als van de normale camera.

Wil jij meer weten over Instagram (reels) en adverteren met reels? Neem gerust contact met ons, wij helpen je graag verder.

Author:
Merle is een gedreven Brand en Digital Consultant die gespecialiseerd is in het transformeren van jouw merk naar een digitaal powerhouse. Met een scherpe focus op zowel organische als betaalde social media, biedt Merle een holistische aanpak om niet alleen je online aanwezigheid te versterken, maar ook je merkidentiteit en branding strategisch uit te bouwen. Haar expertise in design en branding is cruciaal in het vormen van een consistent en aantrekkelijk merkimago dat resonantie vindt bij je doelgroep. Of het nu gaat om het opzetten van een doeltreffende contentstrategie, het plannen van consistente en impactvolle content of het beheren van social media kanalen, Merle zorgt ervoor dat elk aspect van je digitale en traditionele marketing naadloos integreert om een optimale merkbeleving te garanderen.