Hoe werkt Google Shopping is een veelgestelde vraag vanuit klanten bij BE Digital. In deze blog introduceren wij hoe Google Shopping werkt, waarom het voor jou bedrijf interessant is en hoe je hier mee aan de slag kan gaan.
Wat is en hoe werkt Google Shopping?
Google Shopping is een dienst van Google die producten van aan online verkopers in een makkelijk overzichtelijk format presenteert. Google Shopping maakt het voor gebruikers gemakkelijker maken om producten te vinden en te kopen en biedt vergelijkingen aan tussen de aanbiedingen van verschillende verkopers voor bepaalde artikelen. Hierdoor kunnen consumenten het beste artikel tegen de beste prijs vinden en kopen. De dienst, die oorspronkelijk bekend was onder de naam Froogle, toont items nu als miniatuurafbeeldingen waarop het item, de prijs en de winkel waar het vandaan komt worden weergegeven.
Hoe kom je in Google shopping?
Om jouw producten binnen Google Shopping te krijgen, dien je een account aan te maken bij het Google Merchant Center. Deze tool is speciaal ontworpen door Google om eenvoudig de feed (lijst met producten en productgegevens) te kunnen importeren en beheren. Daarnaast is het mogelijk om via het Google Merchant Center de feed te optimaliseren zodat deze uiteindelijk beter vindbaar wordt en de kwaliteit ervan wordt verhoogd.
De eenvoudigste manier voor consumenten om toegang te krijgen tot Google Shopping is door rechtstreeks op de website van het platform naar artikelen te zoeken. Bezoekers kunnen ook een gewone Google-zoekopdracht uitvoeren in een webbrowser en op het tabblad Shopping onder de zoekbalk tikken of klikken om toegang te krijgen tot de Google Shopping omgeving.
Hoe werkt Google Shopping instellen?
Om de Google Shopping campagne live te zetten, dienen er een aantal stappen ondernomen te worden. Deze stappen zien er als volgt uit:
- Maak een Google ads account aan.
- Maak een Google Merchant Center account aan.
- Koppel het Google ads en Google Merchant account aan elkaar.
- Maak een Google shopping feed.
- Upload de Google shopping feed.
- Optimaliseer de Google shopping feed.
Wat is een Google shopping Feed?
Een Google Shopping feed is een manier om gegevens naar Google te sturen op een gestructureerde, vooraf vastgestelde manier. Deze gegevens bevatten uiteenlopende informatie over de producten die live op jullie website staan.
Een Google Shopping feed kan in meerdere formats opgemaakt worden, namelijk:
- Google Spreadsheet (meest gebruikt)
- TXT
- XLS / CSV
- XML
Een standaard Google Shopping feed kan bestaan uit twee soorten kenmerken:
- Vereiste kenmerken
- Aanbevolen kenmerken
De vereisten kenmerken van een Google Shopping feed zijn:
- ID (uniek ID nummer per product)
- Titel (de titel van het product)
- Beschrijving (korte beschrijving van het product)
- Link (de URL waar het product te vinden is)
- Afbeeldingslink (de link van de afbeelding om weer te geven)
- Beschikbaarheid (voorraad)
- Prijs (kosten product)
- Google Shopping Categorie (de productcategorie?)
- Merk (wat is het productmerk?)
- gtin (global trade number van fabrikant)
- Mpn (Manufacturer part number)
- Staat (nieuw of gebruikt)
Aanbevolen kenmerken zijn onder meer:
- Kleur
- Materiaal
- Gender
Voor een uitgebreidere toelichting vanuit Google, zou je de pagina over productspecificaties kunnen doornemen.
Waarom Google shopping?
Google shopping is een van de grotere groeimogelijkheden voor retailers op dit moment. Doormiddel van een Google Shopping campagne is het mogelijk om mensen te bereiken die actief op zoek zijn naar specifieke producten. Doormiddel van een Google Shopping campagne kunnen klanten rechtstreeks naar een productpagina gestuurd worden en daar gemakkelijk een aankoop doen.
De voordelen van Google Shopping op een rijtje:
- Een boost voor de CTR (Click-through rate)
- Verschijn meerdere keren in de zoekmachine
- Leads van hogere kwaliteit
- Meer bezoekers naar jouw website
Wat kost Google shopping?
Recente wijzigingen hebben het voor verkopers gratis gemaakt om hun productvermeldingen op Google te krijgen, op plaatsen zoals het Google Shopping-tabblad en de hoofdpagina met zoekresultaten van Google. Natuurlijk levert adverteren via Google Shopping meer op.
Shopping zijn eigen kosten met zich mee. De kosten zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals het aantal producten in jouw feed en de concurrentie die voor hetzelfde product adverteert. Hierbij draait het om de ingestelde kosten per click per adverteerder. Hierdoor kunnen de kosten verschillen per klik voor shopping advertenties. De kosten per klik worden ook beinvloed door de kwaliteit van de advertenties en feed. Dus hoe beter de kwaliteit, des te minder je uiteindelijk per klik hoeft te betalen.
Ben jij benieuwd welke mogelijkheden Google Shopping voor jouw bedrijf te bieden heeft?
BE Digital is expert op het gebied van adverteren op Google en volgt alle ontwikkelingen op de voet. We helpen je graag om een stap te zetten naar de Google Shopping wereld!