Hoe werkt Google Ads en wat zijn de voordelen?

Hoe werkt Google Ads? Google Ads is een van de meest effectieve manieren voor bedrijven om te adverteren en verkeer naar een website te leiden. Het wordt gebruikt door miljoenen bedrijven en heeft vele voordelen voor zowel kleine als grote bedrijven. In deze blog vertellen we meer over hoe Google Ads werkt en wat de voordelen zijn.

Google Ads is niet zomaar een advertentieplatform, het algoritme van Google Ads maakt gebruik van je bedrijfsinformatie en honderden andere signalen om mensen te vinden die geïnteresseerd zijn in jullie product of dienst. We leggen graag uit waarom jullie bedrijf moet starten met Google Ads en hoe het past binnen jullie marketingstrategie.

Wat is Google Ads?

Google Ads (voorheen Google AdWords) is een van de grootste online advertentieplatformen. Het platform helpt bedrijven klanten over de hele wereld te bereiken en hun bedrijf te laten groeien. Google Ads wordt ook wel een kosten per klik netwerk genoemd. Adverteerders Google betalen voor een klik op een advertentie die een gebruiker te zien krijgt op basis van hun zoekopdracht. Daarnaast zijn er nog andere instellingen waardoor je als adverteerder kan zorgen dat je de juiste doelgroep bereikt zoals het land en het type apparaat of tijdstip op de dag. Op deze manier kan je gericht naar voren komen in Google bij mensen die opzoek zijn naar jullie product of dienst.

Hoe werkt Google Ads?

Hoe werkt Google Ads is een veelgestelde vraag van (beginnende) ondernemers die graag meer online zichtbaarheid willen creëren. Google Ads is geschikt voor alle soorten bedrijven. Het is vaak een betaalbare vorm van reclame die zich richt op potentiële klanten, mits deze op de juiste manier worden benaderd. De sleutel om Google Ads voor je te laten werken is het begrijpen van de ins en outs van de advertentie mogelijkheden, biedstrategieën, zoekwoordenonderzoek en accountstructuur.

Breng in kaart wat je kunt besteden aan elke campagne, stel je dagelijkse budget daarop in en houd de uitgaven bij. Doe een uitgebreid zoekwoordenonderzoek om erachter te komen waar jullie doelgroep zich op oriënteert en bied op zoekwoorden om relevante klikken te ontvangen en de juiste mensen naar jullie website te halen.

Zorg bij het maken van advertenties dat ze relevant en opvallend genoeg zijn voor de gebruiker om te klikken. Optimaliseer je landingspagina’s door A/B testen uit te voeren en variaties van een pagina uit te proberen.

Als je je nog steeds afvraagt of Google Ads het geld waard is, is het het beste om klein te beginnen, te blijven optimaliseren op basis van de resultaten en het budget te verhogen als je campagnes betaalbare en winstgevende verkopen of leads opleveren.

3 Redenen waarom je Google Ads zou moeten gebruiken

1. Snel resultaat
Je kunt een campagne opzetten en starten binnen een dag. Google Ads start je campagne direct na de beoordeling. Als je campagne goed strategisch is ingericht, is de kans op snel resultaat een stuk groter.

2. Gerichte targeting
Je kunt je advertenties zo ontwerpen dat ze zoekwoord specifiek zijn. Je krijgt de mogelijkheid om de demografische gegevens, interesses, voorkeuren, locatie en taal van je doelgroep te selecteren. Dit houd in dat je de advertentie alleen aan geïnteresseerde mensen laat zien en de rest eruit filtert. Ook kun je met Google Ads specifieker zijn om advertenties opnieuw te richten op websitebezoekers die zijn vertrokken zonder iets te kopen of een gewenste actie te ondernemen.

3. Betaal alleen bij interactie
Wanneer je Google Ads gebruikt voor campagnes, betaal je voor de resultaten. Zelfs als je een limiet hebt ingesteld voor advertentie-uitgaven, betaal je alleen voor interactie met de advertentie. De interactie is afhankelijk van het advertentieformaat dat je hebt geselecteerd. Het kan gaan om het doorklikken naar de website, het klikken op de installeer-knop of het bekijken van een video advertentie.

 

3 Belangrijke dingen om te weten wanneer je een Google Ads Campagne start

1. Ken je doelgroep

Voor wie ga je adverteren? Waar zoeken de mensen op die je wilt bereiken? En wie wil je niet bereiken? Dat zijn allemaal vragen om rekening mee te houden voordat je begint.

2. Leer de basis van Google Ads

Als je niet bekend bent met Google Ads en de instellingen dan is het een vrij complex en groot systeem. Voordat je begint met het opzetten van je campagnes en advertenties, moet je weten wat de verschillende advertentietypes zijn en wanneer je ze moet gebruiken. De volgende stap is te begrijpen wat een campagnestructuur is en hoe je succesvolle campagne structuren en advertenties opzet. Laat gerust weten als je hier hulp bij nodig hebt.

3. Optimaliseer de landingspagina

De landingspagina is de plaats waar gebruikers “landen” wanneer ze op een advertentie klikken. Het is belangrijk om de landingspagina te optimaliseren om de gebruikerservaring te verbeteren om daarmee uiteindelijk ook om de conversie te verhogen.

Je moet ervoor zorgen dat de landingspagina relevant is voor de advertentie die leid tot de klik en dat klanten het gemakkelijk vinden om te navigeren door de pagina. Google beloont zeer relevante landingspagina’s, en dit is gebaseerd op verschillende factoren, waaronder het gemak van navigatie en de aanwezigheid van de zoekwoorden op de pagina.

2 Best Practices bij het gebruik van Google Ads

1. Verbeter je kwaliteitsscore.

De kwaliteitsscore is een belangrijk onderdeel hoe Google bepaald op welke positie en hoe vaak jullie advertentie wordt vertoond.

Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe beter je wordt gerangschikt en geplaatst op de Search Engine Results Page (SERP). Een lage kwaliteitsscore zorgt voor minder verkeer en hogere kosten per klik. Zorg dus voor een zo hoog mogelijk kwaliteitsscore voor elk zoekwoord.

2. Speel met brede zoekwoorden

Google bied de mogelijkheid om brede zoekwoorden te gebruiken. Hier moet je goed opletten dat jullie zoekwoorden niet te breed zijn waardoor er mensen naar de website klikken die niet interessant zijn. Is dit wel het geval dan kan je bepaalde woorden uitsluiten in de campagne zodat je zeker weet geen bezoekers te ontvangen die niet interessant zijn. Test dus goed of een breed zoekwoord voor jullie goed werkt en zorg ervoor dat je niet relevante zoekwoorden uitsluit.

Hoe werkt Google Ads voor mijn bedrijf?

Wil jij ook starten met Google Ads of ben je al gestart en zou je graag ondersteuning of tips willen bij het beheren van Google advertenties? BE Digital staat voor je klaar!

Author:
In de wereld van digitale marketing, waar elke klik telt, bewijst Amber van Saase haar waarde als toonaangevende Digital Marketing & PPC Specialist. Met haar scherpe oog voor detail en diepgaande kennis van betaalde platformen, creëert en optimaliseert Amber hoogpresterende campagnes die resulteren in maximale ROI en meetbare groei voor haar klanten. Data-gedreven optimalisatie en doelgerichte targeting vormen de pijlers van haar succesvolle aanpak.