Hoe start je met YouTube advertenties?

YouTube advertenties draaien voor een bedrijf kan interessant zijn mits er een goede gedachte achter zit en de content is geoptimaliseerd voor YouTube. Benieuwd hoe dat eruit ziet? Lees er meer over in deze blog.

Bedrijven adverteren op YouTube omdat het de op een na populairste website ter wereld is. Maandelijks trekt dit platform meer dan 2 miljard ingelogde bezoekers. YouTube het enorme bereik en krachtige targeting mogelijkheden die het een waardevol platform maken voor de voor veel bedrijven. Desondanks is YouTube niet het eerste platform bij veel bedrijven in de marketingmix. Dit komt omdat het in de meeste gevallen niet veel direct resultaat in de vorm van aankopen of leads realiseert. Het is echter wel degelijk mogelijk om direct resultaat te realiseren via YouTube maar dit vraagt wel om een stuk specialisme en een onderscheidende strategie.

In dit artikel bekijken we de opties van YouTube en geven we een aantal best practices. Lees hieronder verder!

Soorten Youtube advertenties

We starten bij de belangrijkste soorten advertenties op YouTube. Er zijn namelijk een aantal advertentie-indelingen die je can selecteren. Deze willen wel eens veranderen maar de belangrijkste zijn:

  • Skippable in-stream ads
  • Non-skippable in-stream ads (inclusief bumper ads)
  • Video discovery ads (vroeger bekend als in-display ads)
  • Overlay Ads

Skippable in-stream video ads

Deze advertenties worden voor of tijdens een video afgespeeld (ook wel bekend als “pre-roll” of “mid-roll”). Het kenmerk van deze advertenties is dat kijkers kunnen kiezen om de advertentie over te slaan na de eerste 5 seconden. Als adverteerder betaal je alleen wanneer kijkers ervoor kiezen om verder te kijken na de eerste 5 seconden. De advertentie moet minstens 12 seconden lang zijn (maar ergens onder de 3 minuten wordt aanbevolen).

Non-skippable in-stream video ads

Omdat 76% van de mensen aangeeft dat ze advertenties automatisch overslaan, kiezen sommige adverteerders ervoor om pre-roll of mid-roll advertenties uit te voeren die helemaal “skip knop” hebben. Wanneer kies je voor dit advertentietype? Als je je merkbekendheid wilt vergroten en je zeker weet dat je advertentie sterk genoeg is om de aandacht van het publiek de volle 15 seconden vast te houden. Bij non-skippable advertenties betalen adverteerders per impressie, tegen CPM (kosten per 1.000 weergaven).

Bumper advertenties

Bumper advertenties hebben een lengte van 6 seconden. Bij dit advertentietype betaal je voor impressies. Bumper advertenties verschijnen als pre-, mid- of post-roll, en ze worden over het algemeen het best gebruikt voor bereik campagnes.

Discovery ads

Terwijl in-stream advertenties ongeveer functioneren zoals een traditionele tv-reclame, zijn discovery advertenties meer verwant aan de advertenties die je ziet op de zoekresultatenpagina van Google. YouTube is dan ook voor veel gebruikers een zoekmachine. Iets wat veel mensen niet weten omdat zij YouTube zelf niet op die manier gebruiken. Discovery-advertenties worden weergegeven naast organische zoekresultaten. Dus als je video er relevanter uitziet dan de organische resultaten, kunnen mensen ervoor kiezen om deze te bekijken. Discovery ads bevatten drie regels tekst samen met een thumbnail. Als geïnteresseerden op de advertentie klikken, worden ze doorgestuurd naar je videopagina of YouTube-kanaal.

Non-video ads

Dit zijn beeld- of tekstadvertenties die als overlay in de onderste 20% van de video kunnen worden getoond. Deze advertenties worden vertoond in de vorm van:

  • Weergaveadvertenties: Deze advertenties worden weergegeven in de rechterzijbalk en bevatten een afbeelding en tekst, naast een CTA met een koppeling naar je website.
  • In-video overlay ads: Deze advertenties worden zwevend weergegeven bovenop video-inhoud.

Hoe start je met adverteren op youtube?

Ten eerste, je video advertentie moet beschikbaar zijn op YouTube, dus begin met het uploaden van het videobestand naar jullie YouTube kanaal. Zorg ervoor dat de video openbaar is, of als je niet wilt dat hij opduikt op je kanaal dan kun je de video verbergen.

Maak een campagne

Meld je aan bij je Google Ads account en selecteer “nieuwe campagne”. Kies je campagnedoel, gebaseerd op de marketingdoelstellingen van jullie bedrijf. Je kan kieze uit meerdere opties:

  • Verkoop
  • Leads
  • Website verkeer
  • Product- en merkoverweging
  • Merkbekendheid en -bereik

Selecteer vervolgens het type campagne. Deze omvatten alle vormen van Google-advertenties (inclusief zoekresultaten, tekst, shopping), dus zorg ervoor dat je Video of, in sommige gevallen, Discovery-campagnes selecteert om je video aan het publiek op YouTube te tonen. Display-advertenties kunnen ook op YouTube worden weergegeven, maar vergeet niet dat het geen video’s zijn, het is gewoon tekst en een thumbnail, en ze worden ook weergegeven in het Display-netwerk van Google.

Aangezien je hoogstwaarschijnlijk met video werkt, zul je je video campagne subtype willen selecteren. De soorten video campagnes zijn aan het begin van deze blog uitgebreid beschreven:

  • Skippable in-stream ads
  • Non-skippable in-stream ads (Inclusief bumper ads)
  • Video discovery ads (Voormalig bekend als in-display ads)
  • Non-video ads (overlays and banners)

Vergeet niet om jullie campagne een naam te geven waarmee je deze in de toekomst gemakkelijk kunt terugvinden, beheren en optimaliseren.

Definieer de campagne parameters

Selecteer een biedstrategie (voor het grootste deel zal uw campagnetype dit bepalen: wilt u conversies, klikken, of vertoningen). Voer het budget in per dag of als het totale bedrag dat jullie bereid zijn te besteden aan de campagne.

Selecteer vervolgens waar de advertenties worden weergegeven:

  • Alleen ontdekking (YouTube zoekresultaten);
  • Alles van YouTube (zoekresultaten, maar ook kanaalpagina’s, video’s en de homepage van YouTube)
  • YouTube Display netwerk (niet-YouTube affiliate websites, etc.)

 Daarna selecteer je de taal en locatie van je potentiële klanten. Je kunt ervoor kiezen om advertenties wereldwijd te tonen of alleen targeten in een specifiek land of regio.

Target de doelgroep

Als je nog geen doelgroep hebt gemaakt, neem dan de tijd om deze te definiëren. Hoe meer je weet over je doelgroep, hoe beter je ze kunt targeten, en hoe hoger je ROI(return on investment).

  • Demografische gegevens: Dit omvat leeftijd, geslacht, ouderlijke status en gezinsinkomen. Maar YouTube biedt ook meer gedetailleerde gegevens over levensfasen: je kunt je bijvoorbeeld richten op nieuwe huiseigenaren, universiteitsstudenten of ouders.
  • Interesses: Gebruik onderwerpen en zoekwoorden om mensen te targeten op basis van hun interesses. Op deze manier helpt YouTube je mensen te vinden op cruciale momenten, zoals wanneer ze onderzoek doen naar hun volgende elektronica-aankoop of proberen te leren hoe ze een website moeten bouwen.
  • Remarketing: Richt je op doelgroepen die al interactie hebben gehad met je andere video’s, je website of je app.

Zet de campagne live

Voer de link naar je advertentie in en klik op de knop “campagne maken” om je campagne te starten. Voor meer gedetailleerde informatie heeft YouTube hier zijn eigen richtlijnen voor het maken van advertenties.

Ben jij benieuwd of Youtube advertenties relevant kunnen zijn voor jou marketing strategie? BE Digital helpt regelmatig klanten met het opzetten en optimaliseren van Youtube advertenties. Heb je vragen, neem dan gerust contact met ons op!

Author:
Barry is een visionaire ondernemer en digitale strateeg die al meer dan 10 jaar lang de digitale wereld kent. Als de oprichter en eigenaar van BE Digital, een toonaangevend digitaal bureau, heeft hij zijn stempel gedrukt op de industrie door honderden klanten te helpen hun digitale aanwezigheid te optimaliseren en hun groeidoelen te bereiken. Met meer dan 10 jaar ervaring heeft Barry een diepgaand inzicht ontwikkeld in digitale strategieën, marketingtrends en technologische ontwikkelingen. Zijn passie voor innovatie is goed merkbaar binnen het bedrijf en is een belangrijke factor in het voortdurend voorop lopen bij nieuwe ontwikkelingen in de branche. BE Digital is niet alleen gericht op het vergroten van de zichtbaarheid van zijn klanten online, maar ook op het creëren van waarde en het stimuleren van groei. BE Digital begrijpt dat elk bedrijf uniek is en streeft ernaar om op maat gemaakte oplossingen te bieden die aansluiten bij de specifieke doelstellingen en behoeften van zijn klanten, vooral gericht op het MKB-segment.