Hoe start je een online marketplace store?

Als je overweegt of een online marketplace store bij jouw bedrijf past, bekijk dan de onderstaande stappen om te beginnen. Op deze manier kom je erachter op welke online marketplace(s) jouw bedrijf actief moet zijn.

  1. Kies jouw platform(en)

Online marketplaces zijn een handige manier om je online verkoopactiviteiten uit te breiden. Online verkopers hebben hun online verkopen aanzienlijk verhoogd door hun producten op online marketplaces aan te bieden. Het is hiervoor wel cruciaal om de juiste marketplace voor jouw producten te kiezen. 

De lijst van de grootste marketplaces binnen Nederland staan hieronder. Deze marketplaces bieden de mogelijkheid om jullie producten te uploaden zodat deze op binnen de marketplace omgeving worden vertoond. 

  1. Bereken jouw kosten per online marketplace

Online marketplaces verschillen in de manier waarop ze kosten in rekening brengen voor het aanbieden of verkopen van producten. Over het algemeen kun je verwachten dat je een aantal kosten moet afdragen, waaronder:

Listing fees: Elke online marketplace heeft zijn vereisten, waaronder listing fees voor het verkopen van producten op zijn platform. Platforms zoals Facebook Marketplace rekenen geen kosten voor een vermelding, maar bijvoorbeeld Amazon’s Individual Plane rekent 0,99 per vermelding.

Transactie kosten: Transactiekosten zijn vaak kleine bedragen die je per transactie betaald en variëren afhankelijk van de online marketplace.

Commissie: Commissiekosten variëren afhankelijk van de online marketplace. Echter, plekken zoals Bol.com rekent een commissie van 8-15% op elke verkoop, afhankelijk van de productcategorie. 

Inschrijf/aanmeldingskosten: Niet alle online marketplaces rekenen inschrijfkosten, hoewel Amazon 39,99 inschrijfkosten rekent als onderdeel van hun Professional Selling Plan.

Advertentie kosten: Om meer zichtbaarheid te krijgen, kun je advertentiebudget inzetten om hoger in de zoekresultaten te komen. Deze kosten worden bepaald aan de hand van een click prijs net zoals bijvoorbeeld bij Google Ads.

  1. De voorraad beheren

Voorraadbeheer is de basis van een effectieve retail business. Als online verkoper is het vaak niet mogelijk om te bij te bestellen. Je wilt daarom een goed voorraad management systeem hebben wanneer je start met verkopen. 

Een goed voorraadbeheer systeem voldoet aan de volgende functies:

  • Voorraden bijhouden
  • Mogelijkheid om voorraad- en kosten te berekenen
  • Voorraadbeheer
  • Informatie over opslaglocaties
  • Evalueren van verkoopgegevens uit het verleden
  1. Maak je Listing

Het maakt niet uit wat je verkoopt, maar het aanbod moet worden toegevoegd aan je winkel op het platform van een online marketplace. En om het succes te vergroten, zul je moeten inzetten op een uitgebreide listing om de klant te overtuigen. 

Hier zijn een aantal tips voor het optimaliseren van de listing:

Verkort en optimaliseer producttitels: Vul je titels niet met elk mogelijk woord dat gerelateerd is aan je product. In plaats daarvan moet je een aantal primaire zoekwoorden kiezen en deze gebruiken in de titel.

Upload voldoende afbeeldingen van hoge kwaliteit: Afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn cruciaal voor het succes van de verkoop van producten op marketplaces.. Probeer een hoge-resolutie foto van je product op een witte achtergrond te gebruiken.

Voeg een video toe om het product te laten zien: Uit onderzoek is gebleken dat 90% van de mensen productvideo’s behulpzaam vinden bij het maken van hun beslissing. Het is belangrijk om video’s kort te houden (minder dan een minuut), een thumbnail toe te voegen, en ze regelmatig te updaten.

Schrijf boeiende productbeschrijvingen: Net als de titel, afbeeldingen en video’s voor jouw productvermelding, is het schrijven van boeiende productomschrijvingen net zo belangrijk. De beschrijving moet gebruikers de informatie geven die ze nodig hebben om hen te overtuigen het artikel aan hun winkelwagen toe te voegen.

  1. Promoot je listing

Het is van het belang om een strategie te bepalen en de beste methoden te kiezen om verkeer naar je online marketplace aanbod te krijgen. Hier zijn enkele handige strategieën die de zichtbaarheid zullen helpen vergroten:

Optimaliseer de zichtbaarheid van on-platform zoekopdrachten: Organische zoekopdrachten zorgen voor meer dan 50% van alle bezoekers op jouw website. Door het gebruik van relevante, doelgerichte zoekwoorden zal je hoger in de zoekresultaten en lijsten komen binnen een online marketplace.

Betaalde sociale media: Sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, Tiktok etc, bieden betaalde reclame-functies ondersteund door algoritmische targeting. Deze mogelijkheden kunnen effectief zijn in het direct sturen van verkeer naar je aanbod, maar het is aan te raden dat je een grondige kennis hebt van je doelgroep om je rendement op de investering te verbeteren.

Organische sociale media: Het is gratis om  nieuwe producten aan je volgers te tonen. Om extra traffic te genereren, kun je speciale acties of give-aways organiseren.

Gebruik influencers: Samenwerken met een social media influencer kan  een hype of verkoop voor jouw product genereren. Zoek contact met influencers wiens publiek op één lijn zit, en kijk of je een samenwerking kunt regelen die voor beide partijen voordelig is.

Creëer inhoud: Trek klanten aan door blogs of video’s te schrijven die de waarde van je producten benadrukken. De beste content spreekt direct tot de behoeften of verlangens van je doelgroep en positioneert je producten als een kant-en-klare oplossing.

Ben jij benieuwd welke online marketplaces interessant voor jou bedrijf zijn? BE Digital denkt graag mee waar we jouw doelgroep het best kunnen vinden en ondersteunt jou bij het opzetten van deze online kanalen.

Author:
In de wereld van digitale marketing, waar elke klik telt, bewijst Amber van Saase haar waarde als toonaangevende Digital Marketing & PPC Specialist. Met haar scherpe oog voor detail en diepgaande kennis van betaalde platformen, creëert en optimaliseert Amber hoogpresterende campagnes die resulteren in maximale ROI en meetbare groei voor haar klanten. Data-gedreven optimalisatie en doelgerichte targeting vormen de pijlers van haar succesvolle aanpak.