Google Analytics 4 migratie

Heeft jullie bedrijf al een Google Analytics 4 migratie gedaan? Het is bijna zover. 1 juli 2023 stopt Google Analytics UA. Het is het einde van een Google Analytics versie die door heel veel bedrijven werd gebruikt. De opvolger is de vernieuwde versie genaamd ‘Google Analytics 4’.

Waarom Google Analytics 4 migratie?

Veel bedrijven vertrouwen al lange tijd op de rapporten van Google Analytics voor het meten van het aantal gebruikers om inzicht te krijgen in de prestaties van de website met daaraan gekoppelde conversies. Op basis van die data kunnen bedrijven en dan met name marketeers beslissingen maken over optimalisaties op de website of in online marketingkanalen.

Google heeft de gegevensmodellen waarop Google Analytics 4 volledig herzien wanneer we dit vergelijken met Google Analytics UA. Het is daarom niet mogelijk om de data van Universal Analytics te migreren naar GA4.

De reden dat Google deze veranderingen doorvoert heeft te maken met privacy. Met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2018 worden bedrijven gedwongen om meer te doen aan de privacy van gebruikers en hoe een bedrijf met de data van gebruikers omging.

Ook buiten Nederland, vanuit de Europese Unie, wordt steeds meer druk gezet op de digitale privacy van online kanalen. Zo bewegen we langzaam toe naar een toekomst zonder cookies die binnen browsers en op apparaten worden geplaatst na een bezoek. Google heeft uiteraard als doel bedrijven in staat te blijven stellen de betrokkenheid van gebruikers te monitoren en maakt hierbij steeds meer gebruik van AI en machine learning. Doordat cookies wegvallen is er steeds meer data verlies binnen Google Analytics. Doormiddel van de nieuwe technologieën kan Google dit verlies opvangen worden.

Wat betekent het verdwijnen van Google Analytics UA voor bedrijven?

Vanaf 1 juli 2023 stopt Google Analytics UA dus met het meten. Tot 1 juli 2024 kunnen gebruikers historische data in Google Analytics UA blijven bekijken. Daarna zal de data volledig verdwijnen.

Het verdwijnen van Google Analytics UA betekent dat bedrijven Google Analytics 4 moeten gaan gebruiken. Er zijn ook nog andere analytics tools, echter Google Analytics is nog verreweg de meest gebruikte tool. Door Google Analytics 4 te gebruiken wordt er weer nieuwe data opgebouwd wat zorgt voor historische gegevens binnen het account. Voor nu kan de data ook nog naast die van Google Analytics UA gelegd worden maar ieder bedrijf zal toch over moeten gaan naar het analyseren van de data in Google Analytics 4.

Het instellen van Google Analytics 4

Als je klant bent van BE Digital hebben wij jullie Google Analytics 4 account al opgezet en ingericht. Dit doen wij kosteloos onderdeel van onze dienstverlening. Door het instellen van de correcte configuraties, filters en segmenten binnen Google Analytics 4 zorgen we voor een nauwkeurige verzameling van de data die onmiddellijk kan worden gebruikt voor het analyseren en verbeteren van de digitale operatie. Het ondersteunt bij het optimaliseren van online marketing kanalen en content. Daarnaast kan deze data gebruikt worden voor het evalueren van productprestaties en andere belangrijke conversierestatistieken.

Vragen over Google Analytics 4 configuratie?

BE Digital is specialist in Google Analytics 4 en ondersteunt bedrijven om dit nieuwe systeem te gebruiken binnen de organisatie. Van het inrichten tot het geven van trainingen, BE Digital kan jouw vragen beantwoorden over de overgang van Google Analytics UA naar Google Analytics 4 en alles wat daarbij komt kijken. Wij helpen jouw bedrijf graag verder om meer opt data gaan sturen en waardevolle Google Analytics 4 data te gebruiken in de sales en marketing strategie van jullie bedrijf. Na het lezen van dit blog nog steeds vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Meer over onze data en web analytics ondersteuning kan je vinden op deze pagina.

 

Author:
Barry is een visionaire ondernemer en digitale strateeg die al meer dan 10 jaar lang de digitale wereld kent. Als de oprichter en eigenaar van BE Digital, een toonaangevend digitaal bureau, heeft hij zijn stempel gedrukt op de industrie door honderden klanten te helpen hun digitale aanwezigheid te optimaliseren en hun groeidoelen te bereiken. Met meer dan 10 jaar ervaring heeft Barry een diepgaand inzicht ontwikkeld in digitale strategieën, marketingtrends en technologische ontwikkelingen. Zijn passie voor innovatie is goed merkbaar binnen het bedrijf en is een belangrijke factor in het voortdurend voorop lopen bij nieuwe ontwikkelingen in de branche. BE Digital is niet alleen gericht op het vergroten van de zichtbaarheid van zijn klanten online, maar ook op het creëren van waarde en het stimuleren van groei. BE Digital begrijpt dat elk bedrijf uniek is en streeft ernaar om op maat gemaakte oplossingen te bieden die aansluiten bij de specifieke doelstellingen en behoeften van zijn klanten, vooral gericht op het MKB-segment.