Een TikTok maken is het startpunt, echter elk bedrijf wilt natuurlijk dat hun TikTok vervolgens veel bereik en betrokkenheid krijgt. Maar met meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers op het platform, is het gemakkelijk om te verdwalen in de menigte. Je geheime wapen? De hashtag.
Tiktok Hashtags inzetten?
Hoewel veel marketeers hashtags als een bijzaak beschouwen, zijn ze super belangrijk voor betrokkenheid, zichtbaarheid en vindbaarheid. Zelfs als je geen grootschalige hashtag-campagne voert, zouden ze deel moeten uitmaken van je algemene TikTok-strategie. Hier bespreken we de voordelen van het gebruik van TikTok hashtags, bespreken we best practices voor het gebruik ervan en ontdekken we welke soorten hashtags het populairst zijn op het platform.
Wat zijn TikTok hashtags?
Net als Instagram en Twitter, gebruikt TikTok hashtags om inhoud rond een bepaald onderwerp te groeperen zodat mensen gemakkelijk video’s kunnen vinden die hen interesseren. De hashtag “formule” bestaat uit een hash-teken (#), gevolgd door een onderwerp (bijvoorbeeld, kunst, reizen, mode, sport, etc.). De beste hashtags zijn meestal relatief kort, beknopt en gemakkelijk te onthouden.
Bedrijven kunnen hashtags gebruiken om naamsbekendheid op te bouwen, sociale betrokkenheid te vergroten en conversies te stimuleren. Om nog een stap verder te gaan, kunnen ze ook een hashtag sponsoren – bekend als een branded hashtag – om TikTokers aan te moedigen er content omheen te maken. De populairste branded hashtags hebben miljoenen views en duizenden respons video’s verzameld.
Laten we nu eens dieper ingaan op het belang van TikTok hashtags en best practices voor het gebruik ervan behandelen.
Waarom zijn TikTok hashtags zo belangrijk?
Hashtags hebben de kracht om je bereik uit te breiden buiten je huidige publiek. Laten we dieper ingaan op de voordelen:
- Bieden context.
Ten eerste, hashtags bieden een laag van context voor je TikTok video’s. Bijvoorbeeld, als je een video uploadt waarin je een videogame speelt, kun je de hashtag #gaming toevoegen. Vervolgens beslist het TikTok-algoritme wie het meest geïnteresseerd zou zijn in het zien van jullie video op hun feed.
- Vindbaarheid en betrokkenheid.
Hashtags categoriseren video’s onder bepaalde onderwerpen – zoals #gaming – zodat gebruikers gemakkelijk content kunnen vinden waarin ze geïnteresseerd zijn. Hierdoor heeft jullie content meer kans om ontdekt te worden, zelfs als iemand je merk niet volgt.
Met meer ogen op je content, heb je een hogere kans op engagement. Gebruikers kunnen immers alleen video’s liken en daarop reageren wanneer die op hun tijdlijn verschijnen. Dus, meer bereik vertaalt zich naar een hogere betrokkenheid.
- Het opbouwen van een gemeenschap.
Hashtags zijn een geweldig hulpmiddel om een community op te bouwen. Zo zijn branded hashtags een effectieve manier om gebruikers aan te moedigen zich in te zetten voor je merk en video’s te maken rond een gesponsorde hashtag.
Toen Nissan Australië bijvoorbeeld zijn nieuwe sportauto, de JUKE, wilde promoten, wendden ze zich tot TikTok. Ze creëerden een merkgebonden hashtag – #improvisewithJUKE – en daagden gebruikers uit om hun eigen autoreclame voice-over te maken, waarbij de winnaar een rol in een toekomstige JUKE-reclame kreeg.
Het resultaat? 129,4 miljoen bekeken video’s wereldwijd en meer dan 34.000 ingezonden video’s, wat leidde tot een toename van de naamsbekendheid van de JUKE met 92%.
Hoe Hashtags op TikTok te gebruiken zijn
Hashtags op TikTok werken net als op Instagram en andere sociale platforms. Wanneer je een video uploadt, heb je de optie om een onderschrift te schrijven en dit is waar je je hashtags wilt opnemen. Hoewel dit eenvoudig klinkt, zijn hier een paar best practices om in gedachten te houden:
- Vind de beste hashtags voor jullie content.
Het is essentieel om hashtags te onderzoeken die relevant zijn voor jullie merk, jullie branche en jullie publiek. Een manier om dit te doen is door te kijken naar de concurrentie, omdat er waarschijnlijk een overlap is in het publiek. Kijk welke hashtags zij gebruiken en welke de meeste views en engagement opleveren.
Je kunt ook inspiratie opdoen op de ontdekkingspagina van de app. Hier kun je bladeren door populaire hashtags en geluiden. Discover laat ook populaire video’s zien die deze hashtags gebruiken om je te helpen inspiratie te vinden.
- Combineer niche-hashtags met populaire hashtags.
Dit klinkt misschien tegendraads, maar alleen richten op populaire hashtags kan ineffectief zijn. Hoewel ze een groter publiek hebben, zijn ze ook zeer concurrerend. In plaats daarvan is het beter om een mix van zowel niche als populaire hashtags te hebben.
Niche hashtags hebben minder mensen die ernaar zoeken, maar degenen die dat doen zijn zeer betrokken en geïnteresseerd. Bijvoorbeeld, #food is een populaire TikTok hashtag met miljoenen impressies, maar #cakedecorating is meer niche met een fractie van het publiek. Door beide te integreren, spreek je twee verschillende doelgroepen aan.
- Houd rekening met de tekenlimiet.
TikTok beperkt bijschriften tot 300 tekens. Hoewel je zoveel mogelijk hashtags in je onderschrift kunt proppen, kan een lange reeks hashtags je publiek in verwarring brengen en dit is een slechte manier om je video uit te leggen. In plaats daarvan stellen experts 3 tot 5 hashtags voor als het optimale aantal.
Populaire TikTok Hashtags
Volgens een recent onderzoek ziet TikTok de meeste hashtag weergaven van entertainment content (535 miljard weergaven, om precies te zijn). Dit komt overeen met een andere studie van HubSpot die meldt dat grappige en vermakelijke inhoud de hoogste betrokkenheid en ROI heeft in vergelijking tot elk ander type inhoud.
ROI sociale media
De op een na populairste categorie op TikTok is dans met 181 miljard hashtagweergaven, gevolgd door grappen, fitness- en sportcontent, thuisrenovaties en schoonheid en huidverzorging.
Om de meest populaire hashtags in real-time te vinden, bezoek je de Trend Discovery pagina op TikTok. Hier vind je een uitgebreide lijst van trending hashtags, nummers en makers.
Tot slot
Zodra je een TikTok-video hebt gemaakt, is je werk nog niet gedaan. Nu moet je je content positioneren voor jullie publiek. Een van de beste manieren om dit te doen is met hashtags. Begin met de tips in dit artikel en zoek altijd door naar hashtags die betrekking hebben op jullie merk of publiek. Zouden jullie graag ondersteuning willen op het gebied van content of TikTok? BE Digital heeft al vele merken en bedrijven geholpen om organisch en betaald verkeer via TikTok te realiseren!