5 Tips voor social media strategie

Is het hebben van een social media strategie tegenwoordig essentieel? Aangezien meer dan de helft van de wereldbevolking social media gebruikt, is het voor bedrijven tegenwoordig niet langer een keuze om online aanwezig te zijn – het is een noodzaak. Zowel grote als kleine bedrijven maken gebruik van social media om de online aanwezigheid te vergroten, volgers te werven en contact te leggen met hun doelgroep.

Echter, het grote aantal platforms dat beschikbaar is met de verschillende gebruiksmogelijkheden kunnen het opbouwen van jullie online merk als een moeilijke opgave te ervaren. Maar zelfs als je net begint of er al een pro in bent, is er altijd ruimte voor verbetering. Dus hier zijn 5 eenvoudige tips om je social media strategie te verbeteren en jullie merk succesvol in de markt te zetten.

Wat is een social media strategie

Een social media strategie is een overzicht van de werkwijze en content die een bedrijf plaatst. Een strategie voor sociale media omvat doelstellingen voor sociale media die een aanvulling vormen op de algemene digitale marketingstrategie van jullie bedrijf.

Doelstellingen social media strategie

Doelstellingen voor je social media strategie zijn erg belangrijk om te beoordelen of de strategie uiteindelijk succesvol is.. Hoe conreteren en specifieker de doelen zijn, des te makkelijker de resultaten gemeten en beoordeelt kunnen worden. Hieronder een aantal voorbeelden van social media doelstellingen:

  • Het aantal volgers op Instagram of Facebook verhogen
  • Beter vindbaar zijn in de zoekmachines
  • Meer interactie met de doelgroep genereren
  • Meer bezoekers naar de website trekken
  • Het aantal likes en reacties per post verhogen

5 belangrijke tips voor een goede social media strategie

1. Creëer een strategie

Elk platform heeft een strategie nodig. Social media platformen  verschillen op meerdere manieren van elkaar. Het is daarom belangrijk om te begrijpen wat het beste werkt om gerichte content te creëren en betrokkenheid te genereren. 

Enkele vragen om te overwegen zijn:

  • Waarom gebruik ik dit platform?
  • Wie is mijn doelgroep?
  • Welke merkboodschap probeer ik te promoten?
  • Welke content werkt het beste op dit platform?
  • Hoe kan ik mijn inhoud uniek maken?

​​2. Wees consistent

Hoewel de consistentie van het posten van de content afhangt van het platform, is het consistent posten van content altijd een goede vuistregel om te volgen. Het maken van een content kalender voor elk social media platform is een handige manier om je social media strategie op de rails te houden. Een content kalender zal uiteenzetten wat voor soort inhoud te posten over een lange periode.

Ongeacht de grootte van je bedrijf en het platform dat je gebruikt is het belangrijk omconsistent te zijn met  de onderstaande aspecten:

  • Merkimago 
  • Merk boodschap
  • Frequentie van posten
  • Hashtags 
  • En als je bedrijf net begint met social media, is kwaliteit vaak beter dan kwantiteit. Zorg ervoor dat je op 1-2 platforms goede content plaatst, in plaats van inconsistent te zijn op 5 platforms.

3. Creëer aantrekkelijke en interessante content

Nu de feeds en tijdlijnen van social media platformen worden verzadigd door miljoenen gebruikers, is het essentieel om je te onderscheiden van de massa door goede en unieke content te creëren. 

Maar wat is goede en unieke content? Hoewel die term subjectief is en afhangt van het platform, zijn hier enkele algemene tips voor goede content creatie:

Nieuwswaardigheid

  • Alles wat als nieuwswaardig wordt beschouwd, is een goed idee om inhoud rond te genereren. De pijlers van nieuwswaarde zijn tijdigheid, nabijheid, conflict en controverse, menselijk belang, en relevantie. Zorg er wel voor dat je geen dingen plaatst waar mensen aanstoot aan kunnen ervaren. Je wilt geen hele discussie over gevoelige onderwerpen op gang brengen.

Media / Content

  • Statische beelden moeten een duidelijk doel hebben en niet te veel woorden bevatten (daar is de omschrijving voor).
  • Het gebruik van gifs of video’s is goed – de beweging trekt de aandacht van het publiek en is interessanter om naar te kijken dan alleen een afbeelding.
  • Betrek jullie medewerkers erbij! Het is een geweldige manier voor het publiek om de gezichten achter het merk te leren kennen. 

Storytelling

  • Gebruik storytelling als een manier om het publiek te betrekken en een merkstem te ontwikkelen. 
  • Het is een creatieve manier om je boodschap over te brengen zonder dat het lijkt alsof je een product probeert te verkopen.

Trends

  • Actuele digitale en maatschappelijke trends zijn belangrijk om relevant te blijven, maar zorg er altijd voor dat het aansluit bij je merk.

4. Engagement

Betrokkenheid met je volgers is belangrijk om een community op te bouwen en deze zich betrokken te laten voelen met jullie bedrijf. Manieren om dit te doen zijn onder andere:

  • Liken en reageren op opmerkingen
  • Live streamen
  • Polls en quizzen maken
  • Inhoud plaatsen die begint

5. Traceer en analyseer statistieken

Het doen van social media analyses is een van de belangrijkste stappen om te nemen wanneer je je merk online opbouwt. Gelukkig houden de meeste social media apps je statistieken al bij, zolang het een zakelijke account is. Met de gegevens en statistieken kunt je je strategie effectief analyseren en de prestaties blijven bijsturen en verbeteren.

Conclusie

Het creëren van een doelgerichte en effectieve social media strategie zal de online prestaties van jullie bedrijfverbeteren.Door gebruik te maken van unieke manieren om met jullie publiek te communiceren, vergroot je jullie bereik. En het belangrijkste, het analyseren van de statistieken zal je helpen bepalen of je al dan niet op de juiste weg bent.

Social media is constant in ontwikkeling en met schijnbaar elke dag nieuwe trends, deze tips zullen je helpen bij het opstellen van jullie strategie en het laten groeien van jullie publiek. 

*Zou je graag op de hoogte blijven van de laatste trends op het gebied van social media, vergeet je dan zeker niet in te schrijven voor onze nieuwsbrief.