Geschreven door: Merle Andringa

Hoe installeer je Microsoft Clarity?

Hoe installeer je Microsoft Clarity is een vraag die wij veel krijgen. Het installeren van Microsoft Clarity op je website kan waardevolle inzichten bieden in het gedrag van je bezoekers. Voordat je begint, is het raadzaam om de snelheid van je website te controleren. Een snelle website draagt bij aan een betere gebruikerservaring en zorgt ervoor dat de toevoeging van Clarity geen negatieve invloed heeft. 

 

1. Voorbereidingen en benodigde tools #

Google Tag Manager #

De eenvoudigste manier om Microsoft Clarity te installeren is via Google Tag Manager (GTM). Het is belangrijk dat GTM al op je website geïnstalleerd is. Mocht je dit nog niet gedaan hebben, geen zorgen, een handleiding voor het installeren van GTM vind je hier.

 

Cookiefirst #

Daarnaast heb je Cookiefirst nodig om te zorgen dat de tracking van Clarity voldoet aan de regelgeving rondom cookies. Voor de installatie van Cookiefirst en het aanmaken van een trigger voor ‘Cookie Consent Marketing’, lees hier meer over het cookiebeleid van de EU. 

 

2. Microsoft Clarity Installeren #

Nu je de voorbereidingen hebt getroffen, kun je beginnen met de installatie van Microsoft Clarity via Google Tag Manager.

 

Account aanmaken #

Maak eerst een account aan bij Microsoft Clarity. Bezoek de Clarity website en registreer je. Volg de instructies om je account op te zetten.

 

Maak een nieuw project aan #

Als het is gelukt om een account aan te maken kan je inloggen in je net aangemaakte account. Vervolgens kan je linksbovenin een nieuw project aanmaken. Maak een nieuw project aan. 

 

Voer de naam en de URL van de website in #

Voer de naam van je project en de URL van je website in. Klik daarna op “Voeg nieuw project toe” om verder te gaan naar de volgende stap.

 

Kopieer de trackingcode #

Als je het project hebt toegevoegd wordt er door Clarity een unieke trackingcode gegenereert. Het is belangrijk dat je deze code kopiert want deze heb je nodig voor de volgende stappen in het proces.

 

3. Google Tag Manager configureren #

Open Google Tag Manager #

Log in op Google Tag Manager en selecteer het domein waarvoor je Clarity wilt instellen.

 

Nieuwe tag toevoegen #

Ga naar “Tags” en klik op “Nieuwe Tag” om de Microsoft Clarity trackingcode toe te voegen.

 

Geef de tag een naam naar keuze #

Geef je nieuwe tag een herkenbare naam, zoals “Microsoft Clarity”.

 

Pas de tagtype aan naar ‘Aangepaste HTML’ #

Zorg er voor dat je tagtype staat op: “Aangepaste HTML”. Plak de trackingcode die je eerder hebt gekopieerd in het HTML-vak.

 

Stel de trigger in op Cookie Consent Marketing #

Kies onderaan de pagina voor de triggerinstelling ‘Cookie Consent Marketing’. De reden hiervoor is dat de Clarity trackingcode dan alleen ingeladen wordt als de marketing cookies zijn geaccepteerd door de gebruiker. 

 

Stel de toestemming in op ‘ad_storage’ #

Ga naar het toestemmingsoverzicht en selecteer Microsoft Clarity. Zet de toestemmingen op ‘Aanvullende toestemming vereisen om tag te activeren’.

 

Publiceren van de wijzigingen #

Na het juist instellen van de tag en trigger, kan je de wijzigingen publiceren. Klik op “Verzenden” om de nieuwe configuratie direct live te zetten.

 

Stap 4: Clarity instellingen  #

Open Clarity en blokkeer je IP-adres #

Log in op Microsoft Clarity en ga naar de instellingen van je account. Klik op ‘ip-blocking’ en voeg je eigen IP-adres toe om te voorkomen dat je eigen bezoeken worden meegerekend in de data. 

 

Stap 5: Website Snelheid Controleren #

Het nogmaals controleren van de snelheid van je website is de laatste stap in het proces. Het gebruik van Clarity mag geen invloed hebben op de laadtijd van je website. Mocht dit wel het geval zijn, overweeg dan om je website eerst te optimaliseren voordat je Clarity opnieuw installeert.

Mocht je er niet uitkomen of wil je hierover sparren met een specialist? Neem contact met ons op.