Online marketing strategie

Online marketing strategie

Beetje nadenken, dan starten

De online marketing wereld is continu aan verandering onderhevig. Het kan daarom lastig zijn om als bedrijf het overzicht te houden, laat staat voorop te lopen in deze wereld. Het hebben van een online marketing strategie, of simpeler gezegd een goed plan, is belangrijk. Veelal maken bedrijven of externe partners dit soort strategieën veel te ingewikkeld waardoor het bijna niet meer uitvoerbaar is. De meest ingewikkelde online strategieën komen voorbij waarin de ’target audience’ moet worden bereikt door de ‘customer journey’ die gebruikers begeleid via verschillende ’touchpoints’. Het klinkt allemaal super interessant maar in de praktijk levert het niet het gewenste resultaat en kost het veel tijd en geld. Bij BE Digital hanteren we een "no nonsense aanpak". Het hebben van een goed plan of strategie is belangrijk maar het moet wel pragmatisch en overzichtelijk blijven. Lees verder en neem gerust contact op om verder te praten!

Hoe ziet een pragmatische online marketing strategie eruit?

Wij zullen niet ontkennen dat het hebben van een plan belangrijk is. Maar in veel gevallen kun je van te voren het nog zo goed uitdenken, de praktijk is altijd weer net iets anders. Wij geloven erin dat de beste strategie gebaseerd is op trial & error, oftewel starten, testen en weer bijsturen. Een beknopt plan met de belangrijkste elementen erin is de basis om te kunnen starten. Wanneer alles goed doorgemeten wordt binnen de online kanalen zorg je ervoor dat het resultaat goed inzichtelijk is en daardoor ook goed te optimaliseren.

De stappen naar het succesvol inzetten van een nieuw online marketing kanaal zien er als volgt uit:

  1. Lees je in over het kanaal en de doelgroep die zich op dit kanaal bevindt.
  2. Richt het advertentieaccount in met daarin de facturering, metingen en instellingen.
  3. Bedenk met welke content je de doelgroep wilt triggeren.
  4. Zet een campagne op en zet de doelgroep en content erin.
  5. Starten maar! Zet de campagne aan met een budget.
  6. Bekijk dagelijks een aantal keer wat de resultaten zijn, evalueer en stuur bij.

 

Tijdens het doorlopen van de bovenstaande 6 stappen komen er vast knoppen langs waar later nog extra aandacht aan gegeven kan worden. Maar het belangrijkste is dat er gestart wordt met testen zodat daarop bijgestuurd en verbeterd kan worden.

Bij BE Digital vinden we het belangrijk dat jullie zelf snappen hoe dit proces eruit ziet. Wij zijn experts op de techniek en instellingen van de online marketing kanalen maar jullie zijn de expert van jullie markt. Daarom is samenwerking van belang om tot het beste resultaat te komen. We nemen onze klanten dan ook altijd mee gedurende het gehele proces en laten zien wat er allemaal mogelijk is binnen de kanalen zodat het visueel is en geen "blackbox". Neem gerust contact op om verder te praten!

Luke Schouten

Digital Consultant

Heb je een vraag of hulp nodig? Neem dan contact met mij op.

Contact opnemen +31 6 27215708