Hoe werkt een social media platform?
De meeste social media kanalen werken met een feed, werkend op een algoritme. Doordat steeds meer mensen over de jaren heen social media platformen zijn gaan gebruiken en door het uitdelen van 'likes', 'reacties' of 'shares', 'leert' en ontwikkelt het algoritme zich. Het algoritme wordt zo steeds verder getraind in het herkennen van wat jij, als unieke gebruiker, interessant vindt. Daarmee werkt het algoritme voor iedere gebruiker verschillend. Het kunnen personaliseren van de content die je maakt en te zien krijgt, maakt social media platformen dan ook zo krachtig.
De bekendste social media platformen
De bekendste social media platformen zijn: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, Pinterest, TikTok en Snapchat. Omdat ieder platform op zijn eigen manier uniek is, wordt ieder type bedrijf een kans geboden social media in te zetten als marketingmiddel.
Hierbij per social media platform waarom en waarvoor je deze het beste in kunt zetten:
- Facebook: grootste social media kanaal ter wereld, is relatief goedkoop met veel targeting-opties en perfect voor campagnes in alle fases van de klantreis.
- Instagram: geeft je product of dienst visueel weer, dezelfde targeting opties als Facebook (doordat Instagram en Facebook aan elkaar gekoppeld zijn) en door het inzetten van stories groeit je merkbekendheid.
- LinkedIn: specifieke B2B targeting, ideaal platform voor leadgeneratie.
- Twitter: door het minimale aantal tekens zorg je ervoor dat de bezoeker je 'tweet' daadwerkelijk leest, verhoogt de naamsbekendheid en kan worden ingezet voor leadgeneratie.
- YouTube: de op één na meest bezochte website ter wereld, ideaal voor het delen van interactieve content.
- Pinterest: hét kanaal voor inspiratie, ideaal voor het laten zien van je producten, voor gebruikers gegenereerde content en het perfecte kanaal voor B2C.
- TikTok: kent de hoogste social media betrokkenheid per post, laat je vrij snel een connectie opbouwen met je doelgroep en is ideaal in te zetten voor gebruikers gegenereerde content.
- Snapchat: visueel kanaal waarbij gebruik wordt gemaakt van tijdelijke content, ideaal wanneer je een jonge, unieke doelgroep wilt bereiken, voornamelijk interessant voor bedrijven om op Snapchat te adverteren, gezien bedrijven nauwelijks gevolgd worden.
Vandaag de dag worden social media platformen steeds vaker gebruikt om content te plaatsen met een commerciële achterliggende gedachte. Dat is dan ook de strijd die social media met zichzelf blijft voeren: hoe blijf je relevant voor de eindgebruiker, terwijl je kunt blijven profiteren van de commerciële wensen van adverteerders en bedrijven?
Hoe kan BE Digital jullie met social media ondersteunen?
Op welke social media kanalen bevindt jullie doelgroep zich? Wat zijn hun informatiebehoeften? En hoe kom je met ze in contact? Wij helpen jullie graag met het in kaart brengen hiervan en met het creëren van een scherpe en passende social media strategie.
De volgende stap is het creëren van de content (ook wel: contentcreatie) en het inplannen van deze content. Wij denken graag met je mee en kunnen dit zelfs uit handen nemen door middel van social media ondersteuning. Kom gerust vrijblijvend met ons in contact om erachter te komen wat wij hierin voor jou kunnen betekenen.