Reinhard Frans & BE Digital case

Bij BE Digital werken we dagelijks voor veel verschillende soorten bedrijven. Elk project wat wij doen is maatwerk omdat voor elk bedrijf het proces om te digitaliseren er anders uitziet. Op deze pagina vind je enkele van onze succes cases met onze opdrachtgevers.
Case Reinhard Frans en BE Digital

Over Reinhard Frans

Reinhard Frans is ontstaan na een lange familietraditie van werken met de beste schoenenfabrikanten van handgemaakte schoenen. In 2008 werd deze droom gestart door Reinhard en zijn twee zonen. Na een jarenlange periode van ontwikkeling werd de eerste Flagship Store geopend in Apeldoorn 2012. De kracht van Reinhard Frans is de uiterst efficiënte supply chain. Alle werkzaamheden worden expliciet in eigen beheer uitgevoerd. Reinhard Frans verkoopt uitsluitend vanuit hun eigen stores door heel Nederland en België. Hiermee wordt onnodige en verspillende tussenhandel voorkomen.

Over BE Digital

BE Digital ondersteunt MKB bedrijven met digitaliseren. Bij BE Digital geloven we dat de groei van een bedrijf nauw samenhangt met de mate waarop een bedrijf in staat is te digitaliseren. Digitalisering is in onze ogen een middel om slimmer te ondernemen. Door het optimaliseren van bedrijfsactiviteiten met ICT-middelen en nieuwe technologieën realiseren bedrijven effectief meer resultaat in minder tijd. Er worden minder fouten gemaakt en het bespaart kosten. Digitaliseren is een integraal gedragen proces waarbij het volledige bedrijf en bedrijfsactiviteiten moet worden meegenomen.

De digitale uitdaging

De strategie van Reinhard Frans 3 jaar geleden was vooral gebaseerd op offline verkoop via fysieke winkels door heel Nederland en België. Er was een website maar hier lag geen focus op. Mede door factoren als de groei van online retail en corona is bij Reinhard Frans de knop omgegaan om een digital-first bedrijf te worden. De eigenaren wilden nieuwe digitale paden bewandelen en zochten een partner die ze hierbij breed kon ondersteunen en meedenken. 

De transitie naar een digital-first bedrijf is niet alleen het hebben van een website en inzetten van online marketing kanalen. Het is belangrijk dat gehele interne organisatie meegaat in de digitale transitie. Dit betekent dat er intern andere skills nodig zijn bij het team, dat processen en activiteiten gedigitaliseerd moeten worden en dat de juiste tooling en software aanwezig moet zijn. Bij Reinhard Frans waren ze op zoek naar een partner die in de breedste zin van het woord meedenkt over de digitalisering. Deze hebben ze gevonden in BE Digital. Lees hieronder meer over de samenwerking en de resultaten.

 

De basis analyseren

Allereerst heeft BE Digital bij de start samen met Reinhard Frans de toenmalige “digitale situatie” geanalyseerd door vragen te beantwoorden als:

  • Welke systemen en tools zijn al aanwezig en zijn deze toekomstbestendig?
  • Wat is het kennisniveau van het team rondom digitale elementen?
  • Wat is er beschikbaar aan data en is alle data goed inzichtelijk?
  • Hoe zit de digitale merkbeleving eruit van Reinhard Frans?
  • Is er een heldere filosofie en digitale strategie?
  • Wat zijn de digitale doelen en zijn de KPI’s in kaart?
  • Welke externe partners zijn onderdeel van de digitale operatie van Reinhard Frans?

Door vragen als hierboven te beantwoorden met het hele team kreeg iedereen een goed beeld van hoe de organisatie en het bedrijf er digitaal voor stond. Vanuit daar zijn we naar de volgende fase gegaan.

 

Optimaliseren van de huidige digitale operatie

De volgende fase bestond uit het optimaliseren van wat er al stond. Hierbij zijn interne reporting systemen neergezet om de digitale groei goed inzichtelijk te maken. Denk hierbij aan digitale transformatie software en systemen als Google Analytics die helpen het resultaat van de digitale inzet te monitoren en waarop geoptimaliseerd kan worden. 

Verder zijn de huidige digitale kanalen opnieuw ingericht zoals Google Shopping, Google Search, Google Display, Facebook Ads, Instagram, Pinterest en LinkedIn. Deze kanalen zijn zowel qua instellingen als qua content goed ingericht. Er zijn daarnaast SEO optimalisaties doorgevoerd om betere organische posities op Google te realiseren.

Naast de software, tools en kanalen zijn het intern team en de externe partners van cruciaal belang voor digitaal succes. Reinhard Frans heeft samen met BE Digital gekeken naar hoe de digitale operatie het beste kan worden aangestuurd. Daarin is bijvoorbeeld geadviseerd veel meer kennis in huis te gaan halen in plaats van extern in te kopen. We hebben gekeken naar welke skills er ontbreken binnen het team en hoe de posities eruit moet komen te zien.

 

Digitaliseren!

Toen de basis van de digitale operatie bij Reinhard Frans goed stond zijn we verder gaan digitaliseren. Dit proces bestaat uit het blijvend optimaliseren van de verschillende onderdelen om cotinue groei te realiseren. Deze optimalisaties bestaan uit:

  • Het uitbreiden van het interne team met de juiste specialisten.
  • Het verbeteren van de online kanalen en toevoegen van nieuwe kanalen zoals TikTok.
  • Het blijvend verbeteren van de website door UX/UI optimalisaties door te voeren en de conversieratio te verbeteren.
  • Processen en activiteiten binnen de digitale operatie digitaliseren. Denk hierbij aan het gebruik van cloud software, projectmanagement tools etc.

Reinhard Frans is klaar om de komende jaren een “digital-first” bedrijf te worden met een groeiende digitale omzet en daarbij te focussen op een duurzame en toekomstbestendige groei. BE Digital fungeert hierin als sparringpartner en ondersteunt waar nodig!

Wanneer gaan jullie digitaliseren?

Benieuwd hoe wij jouw kunnen helpen met digitale groei? Plan dan kosteloos een digitale inspiratiesessie met ons in!