CESnederland

Digitale inspiratiesessie naar succes

Bij BE Digital werken we dagelijks voor veel verschillende soorten bedrijven. Elk project wat wij doen is maatwerk omdat voor elk bedrijf het proces om te digitaliseren er anders uitziet. Op deze pagina vind je enkele van onze succes cases met onze opdrachtgevers.
Case CESnederland en BE Digital

Over CESnederland

CES is opgericht in 1840 als slotenmaker en fabrikant van cilinders. CES is vanaf het begin af aan een familiebedrijf. Door de jaren heen is CES uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan 400 medewerkers in meer dan 7 verschillende landen. Vandaag de dag produceert CES mechanische en elektronische sluitsystemen voornamelijk voor de utiliteitsbouw en woningbouw en faciliteren ze ook toegangscontroles voor bijzondere projecten.

Over BE Digital

BE Digital ondersteunt MKB bedrijven met digitaliseren. Bij BE Digital geloven we dat de groei van een bedrijf nauw samenhangt met de mate waarop een bedrijf in staat is te digitaliseren. Digitalisering is in onze ogen een middel om slimmer te ondernemen. Door het optimaliseren van bedrijfsactiviteiten met ICT-middelen en nieuwe technologieën realiseren bedrijven effectief meer resultaat in minder tijd. Daarnaast worden er door processen te digitaliseren minder fouten gemaakt en kosten bespaardt. Digitaliseren is een integraal gedragen proces waarbij het volledige bedrijf en bedrijfsactiviteiten moet worden meegenomen.

BE Digital Hexagons

De digitale uitdaging

CESnederland is bezig met een transitie naar een toekomstbestendig en innovatief bedrijf. CES ziet in dat het digitaliseren van belangrijke bedrijfsactiviteiten een cruciaal onderdeel is van deze transitie. De digitale uitdaging voor CES lag bij het slaan van een digitaliseringsslag binnen de marketing en sales afdeling. Belangrijk was echter wel dat ook andere afdelingen aan boord waren van de digitalisering. BE Digital is in dit stadium aangehaakt om het gehele bedrijf en specifiek de marketing en sales afdeling te ondersteunen bij het digitaliseringsproces. Hoe? Lees hieronder verder.

 

Digitale inspiratiesessies

Het startpunt om te digitaliseren is dat iedereen binnen het bedrijf snapt waarom digitaliseren belangrijk is en hoe dit proces eruit ziet. Het startpunt van dit project was dan ook het houden van een digitale inspiratiesessie met het gehele team. Door het volledige team mee te nemen in de digitale wereld van vandaag en uit te leggen welke ontwikkelingen en kansen er zijn begrijpt iedereen de noodzaak om digitaler te gaan werken. 

Aan het begin van de samenwerking zijn er twee fysieke sessies georganiseerd. De eerste sessie was met het volledige bedrijf met als hoofdonderwerp “Welcome to the Digital Age”. Deze sessie ging de diepte in op onderwerpen als:

  • Digitale trends en ontwikkelingen
  • De Digitale klant
  • Digitale platformen
  • Digitale toolbox

Tijdens deze interactieve sessie kon iedereen vragen stellen en werd er gericht gekeken naar de digitalisering binnen de markt waar CESnederland actief in is. Dit zorgde voor een heldere visie en begrip bij alle medewerkers waarom CESnederland de nieuwe weg wilde inslaan.

Twee weken later stond de tweede sessie op de planning met het sales en marketing team. De inhoud van de sessie was gericht op het introduceren van digitale marketing en digitale sales. Inhoudelijk bestond de sessie uit onderwerpen als:

  • Introductie LinkedIn en personal branding
  • De LinkedIn Campaign Manager
  • Google Analytics insights
  • Het gebruik van de digitale toolbox
  • Content en posting strategie
  • Analyseren van data
  • Digitale leadgeneratie

Beide sessies hebben als startpunt gefungeerd voor de verdere digitale groei van CESnederland. De volgende fase bestond uit het laten werken van de gedeelde kennis en deze in de dagelijkse bedrijfsactiviteiten en routine van de medewerkers integreren.

 

Nieuwe digitale bedrijfsactiviteiten integreren

Zowel bij de sales afdeling als bij de marketingafdeling wilde CESnederland een digitaliseringsslag doorvoeren door te gaan werken met digitale tools en online kanalen. De huidige manier van werken was hier nog niet op ingericht. 

De eerste stap was het maken van een plan waarin is uitgewerkt welke digitalisering oplossingen er nodig waren. Concreet kwam hieruit dat de marketingafdeling geholpen was met het opzetten van een aantal belangrijke online marketing kanalen en analytics tools. Voor de sales medewerkers lag de focus op het uitbreiden van hun digitale netwerk door LinkedIn actiever en slimmer te gaan gebruiken om nieuwe business te realiseren.

De grootste uitdaging van het project was om te zorgen dat de nieuwe tools en skills werden opgenomen in de dagelijkse routine van de teams. Het geven van een eenmalige sessie gaat namelijk niks veranderen in de manier waarop mensen werken. 

Deze uitdaging is afgevangen door maandelijks meerdere teamsessies en een-op-een sessies te organiseren. Het management van CESnederland speelde ook een belangrijke factor in het proces door het voorbeeld te geven en de teams de ruimte te bieden in hun dagelijkse werk om zich digitaal te ontwikkelen met behulp van BE Digital experts.

 

Het resultaat

Door de persoonlijke aanpak waarbij BE Digital de teams van CESnederland heeft begeleid zijn er al mooie resultaten bereikt. Het marketing team werkt met digitale tools zoals Google Analytics voor het monitoren van de successen. Tools als Google Search Console, Google Search Ads, Google Shopping, Facebook, Instagram en LinkedIn worden actief gebruikt in de marketingmix en aangestuurd vanuit het team zelf. Het doel van elke project is voor BE Digital om zoveel mogelijk kennis over te dragen en transparantie te bieden. Deze manier van werken heeft er voor gezorgd dat het marketing team van CESnederland veel nieuwe kennis heeft opgedaan en skills heeft ontwikkeld waar het de komende jaren op door kan bouwen.

Op het moment van schrijven van deze case helpt BE Digital het sales team van CESnederland nog steeds actief met integreren van digitale tools in hun dagelijkse routine. BE Digital heeft samen met het team een flinke leadlijst gebouwd waaruit potentiële klanten actief worden benaderd en worden opgevolgd tot een deal. CESnederland is binnen hun markt voorloper op het gebied van het digitaal genereren van leads en het proces wordt nog continu verbeterd om meer resultaat te realiseren.

 

Kers op de taart

Het mooiste resultaat van dit project is dat de sales en marketing afdeling nauw samenwerken doordat ze beide met digitale tools werken. Een concreet voorbeeld hiervan is dat er leadgeneratie campagnes worden gebouwd via de LinkedIn Campaign manager waar door middel van een whitepaper actief leads worden gerealiseerd die door sales worden opgevolgd. Het opzetten en het volledige proces van dit soort campagnes wordt gezamenlijk door sales en marketing gedaan. Hierdoor weet sales precies hoe de leads worden gerealiseerd en is een actieve sparringpartner voor marketing om de doelgroep nog beter in kaart te brengen en te benaderen. Marketing weet beter wie zij moeten targeten en met welke boodschap. Een unieke en zeer goede samenwerking.

CESnederland is op weg om de komende jaren een “digital-first” bedrijf te worden. De groeiende digitale resultaten laten zien dat het steeds beter gaat. Daarnaast werken ze aan een duurzame en toekomstbestendige manier van werken doordat de kennis vanuit de organisatie zelf komt met BE Digital die over de schouder meekijkt. Dit is het doel wat BE Digital bij elk project wil realiseren. 

Wanneer gaan jullie digitaliseren?

Benieuwd hoe wij jouw kunnen helpen met digitale groei? Plan dan kosteloos een digitale inspiratiesessie met ons in!